PlusStraatbeeld

Albert Cuyp heeft geen opdringerige blauwe lampionnen nodig

De Albert Cuypmarkt heeft een heuse toegangspoort gekregen, die woensdag feestelijk werd geopend. Maar de vraag 'moet dat nou?' dringt zich op bij de no-nonsense-Amsterdammer.

De entree van de Albert Cuypmarkt is niet te missen. Beeld Roï Shiratski
De entree van de Albert Cuypmarkt is niet te missen.Beeld Roï Shiratski

Je zou verwachten dat de bekendste markt van Nederland weinig extra aanwijzingen omtrent de locatie nodig heeft. Maar blijkbaar lopen er nog dagelijks massa's toeristen verdwaasd rond in de Van Woustraat, op zoek naar de fameuze Albert Cuypmarkt.

Nu heeft deze inderdaad geen officiële entree, maar je zou zeggen dat de de kramen vol uitgestalde waar en de onmiskenbare friet- en stroopwafeldampen de mensenmassa voldoende aanwijzingen bieden dat zich hier een markt bevindt.

Niets blijkt minder waar te zijn, en dus werd vorig jaar de bouw van een heuse toegangspoort voor de Cuyp aangekondigd. Bij zulk nieuws krommen de tenen zich bij voorbaat in de schoenen, want aan zo'n iconische attractie dien je het liefst helemaal niet te tornen, maar áls je het dan doet, moet het heel voorzichtig en goed gebeuren.

'Lichtgevoelig papier'
Het persbericht over de nieuwe entree deed wat dat betreft het ergste vrezen. In de begeleidende tekst wordt vrolijk gestrooid met termen als 'lichtgevoelig papier', 'lampionnen' en de belofte dat de diversiteit van het marktaanbod duidelijk zal worden aangetoond - 'van aardbei tot zonnebril'. Dat is allemaal leuk en aardig, maar je kunt het als no-nonsense-Amsterdammer niet helpen dat je bij het lezen ervan een mild moedeloos 'moet dat nou?' ontvalt.

Datzelfde zullen veel bezoekers prevelen bij de aanblik van het eindresultaat. Om met het positieve te beginnen: het is dapper van het kunstenaarsduo Overtreders W dat is gekozen voor een modern ontwerp dat scherp afsteekt bij de kneuterige volksheid van de markt, en ook het achterliggende idee is ergens prijzenswaardig ambitieus.

Toegangspoort
Waar: Albert Cuyp
Beoordeling: **

Omhoog turen
Het is alleen allemaal zo ontzettend vergezocht. Met een 'mobiele printstudio' is het duo over de markt getrokken, en heeft daar de contouren van elk product - nogmaals: van aardbei tot zonnebril - vastgelegd op lichtgevoelig papier. Daar zijn vervolgens 280 lampionnen van gesmeed, die in het donker oplichten en een luchtige poort moeten vormen.

Maar in de praktijk doen de honderden blauwe lampionnen eerder knoeierig aan, en vraag je je af wie er op dat toch al wat rommelige punt echt een kwartier omhoog gaat staan turen om al dat afgebeelde marktaanbod eens even rustig in zich op te nemen. Niemand, waarschijnlijk. Het enige handige is eigenlijk dat er in duidelijke witte letters 'Albert Cuyp Markt' staat, maar dat had ook anders gekund.

Opdringerig
De charme van een markt is dat die er gewoon ís, klaar om rustig overheen te struinen om al die aardbeien en zonnebrillen op eigen houtje te ontdekken. Daar heb je geen opdringerige en weinig esthetische blauwe lampionnen voor nodig.

Daardoor dringt de vraag 'moet dat nou?' zich bij de aanblik van de entree nogmaals op. Nee, gehóeven had het niet. Maar, toegegeven, als toerist onwetend de markt voorbijlopen, dat is bij dezen absoluut onmogelijk geworden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden