Al in 1993 waren er plannen voor autovrije Negen Straatjes

Het eerder deze week aangekondigde idee om De Negen Straatjes autovrij te maken is niet nieuw: al in 1993 waren er plannen om het gebied tussen de Singel en de Prinsengracht alleen voor voetgangers en fietsers toegankelijk te maken.

Een blik op een van de negen straatjes, nu nog toegankelijk voor de auto.Beeld Google Street View.

Bewoners en bedrijven uit dit stuk van de grachtengordel kregen in september 1993 een brief van de gemeente in de bus, waarin de autovrije Negen Straatjes werd aangekondigd. Het leverde woedende reacties op, want de auto volledig verbannen uit de negen straten was niet de afspraak - en ook geen grote wens van onwonenden.

'De voorstellen zijn wat breder uitgevallen dan oorspronkelijk door de raad is vastgesteld,' zo erkende een woordvoerster van de gemeente kort daarop tegen Het Parool. Wat wél was afgesproken, was dat de parkeerplaatsen zouden verdwijnen in de bewuste straten: de Runstraat, de Huidenstraat, de Wijde Heisteeg, de Berenstraat, de Wolvenstraat, de Oude Spiegelstraat, de Reestraat, de Hartenstraat en de Gastmolensteeg.

Ed van Thijn
Het plan voor autovrije Negen Straatjes, dat uiteindelijk niet doorging, was bedoeld als voorbeeldproject van wat toen al 'de autoluwe stad' werd genoemd. In 1992 had een kleine meerderheid van Amsterdam bij een verkeersreferendum gekozen voor het meest extreme plan om autoverkeer in de stad terug te dringen, maar de gemeente zat daar vervolgens mee in de maag.

Toenmalig burgemeester Ed van Thijn beloofde de uitslag absoluut serieus te nemen, zo liet hij de buitenwereld weten, maar Het Parool schreef daar later over: 'Dat duurde nog geen maand. Toen besloot de raad het winnende alternatief niet uit te voeren, maar te degraderen tot 'uitgangspunt' voor een nog te ontwikkelen verkeersplan.'

Onwelkome gast
Toenmalig wethouder Rick ten Have van D66 kwam tot de conclusie dat het autoverkeer in de stad niet gehalveerd kon worden voor 2005, zoals oorspronkelijk de bedoeling (en de belofte) was. Een reductie van 31 procent, meer zat er niet in, zo luidde de conclusie. In het plan dat uiteindelijk werd opgesteld, zaten ideeën die herkenbaar klinken, zoals het terugbrengen van het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad en de bouw van nieuwe parkeergarages in en om het centrum. Iets later deed Ten Have ook nog een voorstel om de IJ-tunnel volledig af te sluiten voor auto's, maar dat idee kreeg hij niet doorgedrukt.

Andere maatregelen werden wel doorgevoerd, al zou je op basis van krantenkoppen door de jaren heen denken dat er weinig is veranderd in Amsterdam. 'Auto behoedzaam de stad uitgewerkt', kopte Het Parool in november 1992. Meer dan twintig jaar later stond in diezelfde krant een soortgelijke kop. De titel boven dat artikel uit maart 2015? 'Auto wordt een onwelkome gast'. Maar, zo weten we inmiddels, dit keer gaat dat dus écht gevolgen hebben voor De Negen Straatjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden