Plus

'Al aanbiedingen voor bierfiets op de Canarische Eilanden'

De rechter vindt het nu ook: de bierfiets mag niet meer de binnenstad in. Andere stadsdelen vrezen de dupe te worden. Ondertussen zeggen exploitanten rekening gehouden te hebben met het verbod.

De bierfiets werd synoniem aan overlast Beeld anp
De bierfiets werd synoniem aan overlastBeeld anp

De zomer van 2017 zal de geschiedenis ingaan als de laatste zomer waarin Amsterdammers zich zonder enige remming hebben kunnen overgeven aan hun ergernis over de bierfiets.

Met ingang van woensdag is de mobiele kroeg met trapondersteuning verboden in de drukste delen van de stad.

Dinsdag oordeelde de rechter dat de gemeente een besluit hierover op de juiste wijze heeft genomen. Eerder dit jaar stelde de rechter nog dat de gemeente haar huiswerk moest overdoen en met een betere onderbouwing moest komen.

Traag en log vervoermiddel
De gemeente probeert al enige jaren de bierfiets uit de stad te weren. Berijders veroorzaken met hun geschreeuw, openbare dronkenschap en wildplassen overlast voor bewoners, stelde toenmalig burgemeester Van der Laan in de laatste motivering. De openbare orde komt daardoor ook in het geding.

Daar komt bij dat de bierfiets een 'traag en log vervoermiddel' is, dat regelmatig verantwoordelijk zou zijn voor opstoppingen op de grachten. De rechter oordeelde dat het door de burgemeester geschetste beeld wordt bevestigd door het aantal overlastmeldingen dat bij de gemeente is binnengekomen.

Sinds 2014 is de gemeente met de exploitanten in gesprek over de overlast.

De ondernemers beloofden dat de hoeveelheid bier aan boord gelimiteerd zou worden en dat er altijd iemand van het bedrijf mee gaat om de bierfietsers in de gaten te houden.

In augustus 2016 bleek echter dat het aantal meldingen van overlast in een jaar met 27 was toegenomen tot 63.

Canarische Eilanden
De exploitanten reageren teleurgesteld, maar zeggen er ook rekening mee te hebben gehouden. Ard Karsten van Damtours zegt 'niet lamgeslagen' te zijn. "Het is zeer spijtig dat ondernemers op deze manier het werken onmogelijk wordt gemaakt, maar er is in elk geval duidelijkheid. Ik heb al aanbiedingen om bierfietsen te gaan rijden op de Canarische Eilanden."

Het einde van de bierfiets in Amsterdam is het echter niet, zegt Karsten. "Buiten het centrum mogen we wel komen. In de binnenstad is het druk, maar wat is erop tegen om met een bierfiets door een gebied te rijden waar bijvoorbeeld veel kantoorpanden zijn? Dan veroorzaak je nooit overlast. Maar ik wil dat allemaal in goed overleg met de gemeente gaan doen."

De bierfiets ontwikkelde zich de laatste jaren tot hét symbool van alles wat mis is het toenemende massatoerisme. In een zwartboek tekenden meer dan zesduizend mensen hun slechte ervaringen over het verschijnsel op.

Afgelopen zomer was de bierfiets al nauwelijks meer te zien in het hartje van de binnenstad. De exploitanten stuurden hun klanten naar de westelijke flank van het centrum, zoals de westelijke Jordaan en de Marnixstraat.

In de nieuwe situatie mag dit niet meer: binnen de Singelgracht is de rijdende kroeg niet langer welkom.

Omliggende stadsdelen vrezen dat er een waterbedeffect zal optreden; West, Oost en Zuid willen de bierfiets nu ook weren.

Afgelopen zomer was de bierfiets al nauwelijks meer te zien in het hartje van de binnenstad Beeld Laura van der Bijl
Afgelopen zomer was de bierfiets al nauwelijks meer te zien in het hartje van de binnenstadBeeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden