Plus

AkzoNobel schildert graag mee aan de monumenten van Amsterdam

Het Van Gogh, Rijks, Stedelijk, Westerkerk en na vandaag ook Carré: AkzoNobel schildert graag mee aan de monumenten van Amsterdam.

De Loge Foyer op de eerste verdieping van Carré, met - onbedoeld - verschillende tinten wit Beeld Jean-Pierre Jans
De Loge Foyer op de eerste verdieping van Carré, met - onbedoeld - verschillende tinten witBeeld Jean-Pierre Jans

Met zijn hoofd schuin wijst Fred van den Heuvel in de Loge Foyer van Carré op witte sierlijsten die plots helemaal niet meer zo wit lijken. Ze hangen naast hagelwit ogende steunbalken. "Dat kan zo zijn bedoeld," zegt de verfmeester van Akzomerk Sikkens na een bijna achteloze blik, "maar ik betwijfel het."

En na nog een blikseminspectie: "Op de pilaren is synthetische verf gebruikt. Dat vergeelt. Op het plafond is waarschijnlijk minerale verf aangebracht. Dat blijft wit, maar heeft ook een klinische uitstraling. Mijn gok is dat er nooit over is nagedacht. De muur is een keer gedaan met de ene verf, het plafond met de andere. Toen het erop ging, was het allebei wit."

De theatergangers die vanavond hun koffie drinken op de eerste verdieping van Carré zullen het niet zien. Maar Van den Heuvel ziet het wel. "Je gebruikt op alle oppervlakken verf die hetzelfde vergeelt óf je zoekt naar een samenstelling van de verf die zo lang mogelijk kleurvast blijft."

Oude penseelstreken
En zo zitten er nog tientallen 'verfinconsistenties' in die ene foyer. Zoals die combinatie tussen groen en blauw. "Iemand heeft ooit voor die kleuren gekozen. Als verfspecialist vind ik er niet zoveel van, ik ben geen kleurexpert."

Akzo heeft zo'n kleurexpert. Sterker, die is al langs geweest. Met als opdracht: houd het authentiek, maar niet historisch.

Van den Heuvel: "Ik kijk vooral of het technisch haalbaar is, welke samenstelling de verf moet hebben en hoe deze moet worden aangebracht en daarna onderhouden. Is het goed te reinigen, wat is de schrobvastheid, de gebruiksbestendigheid, zijn beschadigingen makkelijk te herstellen? Het zit er straks voor jaren op; dan kun je er niet zomaar iets opsmeren."

We staan niet voor niets in de Loge Foyer naar decennia oude penseelstreken te kijken. De zaal is de eerste die onder handen wordt genomen nu Carré en AkzoNobel vandaag een vijfjarig partnerschap ondertekenen op het gebied van verf, als onderdeel van de permanente renovatie van het circustheater.

Nok van Carré
Daarbij zal ook de theaterzaal aan de beurt komen, vooral een puzzel qua organisatie. "Hoe ga je dat doen? Met steigers, met hoogwerkers? Tussen de voorstellingen door, of moet Carré dicht? Gaan we kwasten rollen of spuiten?"

Café 'In de nok' van Carré. Hier moet hout, metaal en gipsplaat worden geverfd Beeld Jean-Pierre Jans
Café 'In de nok' van Carré. Hier moet hout, metaal en gipsplaat worden geverfdBeeld Jean-Pierre Jans

Dan telt ook de ervaring die bij eerdere renovaties werd opgedaan. "Voor de Philipsvleugel van het Rijksmuseum kregen we drie dagen om zes kleuren aan te brengen. Spuiten is dan de enige optie, maar die ruimtes zijn zes meter hoog." Wat volgt is een verhandeling over 'viscositeit', 'nat in nat' en 'overlap'. "Je komt er alleen achter door het ter plekke te doen. Na de zesde of zevende kleurwisseling wisten we precies hoe het moet."

"Bij het Concertgebouw zit je weer met de akoestiek. Dat is van invloed op de samenstelling van de verf en de laagdikte. En heel veel overleg met hun akoestisch deskundige. Maar dat is wel een ervaring die we heel erg goed kunnen gebruiken als we hier de theaterzaal gaan doen."

Klimaatbeheersing
Het is Akzo met het partnerschap, waarvan de financiën binnenskamers blijven, niet alleen om de uitstraling te doen. "Je kunt ongelooflijk veel leren van oude gebouwen."

Café 'In de nok' van Carré. Hier moet hout, metaal en gipsplaat worden geverfd Beeld Jean-Pierre Jans
Café 'In de nok' van Carré. Hier moet hout, metaal en gipsplaat worden geverfdBeeld Jean-Pierre Jans

Neem de nok van Carré, de afgeronde kap, in de hoek. "Er zit hout in, metaal, gipsplaat. Allemaal naast elkaar. Probeer op die materialen zowel kleur als kwaliteit én houdbaarheid maar eens precies gelijk te krijgen. Moeten hout en metaal exact dezelfde kleur hebben, of contrasterend. En hoe breng je dat aan?"

Ook van invloed op de verf in musea is de klimaatbeheersing voor de preservatie van kunstwerken. Akzo moet rekening houden met de temperatuur en luchtvochtigheid. "Je verf droogt te snel of te langzaam. Dan moet je weer zo mengen, dat je daar iets aan doet."

Al het werk vloeit weer terug naar Sikkens. Het blik muurverf 'Alpha Resisto, mat' dat in bouwmarkten te krijgen is, heeft een vleugje Rijks in zich. "We leren steeds bij, nu ook in Carré, dat we kunnen toepassen in verf die schilders weer kopen."

'Deze grande dame heeft aandacht nodig'

Een projectje, noemt Carrédirecteur Madeleine van der Zwaan de permanente renovatie van het circustheater. De toegangshal is al gedaan, evenals de foyer in de nok van het pand. "Ik weet al ongeveer hoe we deze ruimte doen," zegt ze in de Loge Foyer, 'de oude huiskamer van Oscar Carré'. "Maar hoe, daar hebben wij geen idee van. Het is goed om dan hulp te zoeken van een expert."

Ze is trots op de financiële en artistieke onafhankelijk van Carré, maar daarmee heeft het nog niet alle kennis en kunde in huis. "Een partner als Akzo heeft kennis die wij nooit zullen hebben. Deze grande dame heeft flink wat aandacht nodig."

'Tijdloos chic met een vleugje grandeur', dat moet Carré volgens haar uitstralen. Het moet dus niet het Carré van vroeger worden. "We willen de sfeer weliswaar behouden, maar onze programmering vernieuwen we ook steeds. Het gebouw moet die vernieuwing ondersteunen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden