Akkoord over tolheffing op Autobahn

Onderhandelaars van CDU/CSU en SPD hebben een akkoord bereikt over tolheffing voor buitenlandse automobilisten op Duitse snelwegen. Dit heeft de publieke omroep ZDF vandaag gemeld.

redactie
De Duitse autobahn Beeld EPA
De Duitse autobahnBeeld EPA

Vanwege EU-recht moet de tol ook van Duitse automobilisten worden gevraagd. Buitenlanders mogen niet worden gediscrimineerd met de heffingen. Maar de Duitse belastingbetaler en automobilist wordt in de plannen gecompenseerd voor het verlies door tolgeld. De regeling moet ook geld opleveren voor miljardeninvesteringen in wegen en spoorwegen in de Bondsrepubliek. Nadere details moeten nog worden uitgewerkt, maar het is de bedoeling dat de wet in de loop van 2014 wordt aangenomen. De tolheffing zou dan al op 1 januari 2015 kunnen beginnen.

België heeft eerder dit jaar afgezien van een plan om bij personenauto's tol te heffen op de belangrijkste verbindingswegen. Ook ik dit plan zou de 'binnenlandse' automobilist gecompenseerd worden. Het Belgische plan voor een vignet is niet nieuw, maar werd al in 2007 geopperd.

De ANWB liet weten het vreemd te vinden dat de tol - iets waar de automobielclub überhaupt tegen is - feitelijk slechts voor buitenlanders zou gaan gelden. Dat zou een belemmering vormen om te gaan reizen. De ANWB zegt benieuwd te zijn wat de Europese Unie ervan vindt.

Voor een autotocht door Europa moet de automobilist tegenwoordig een grote voorruit hebben. Vignetten zijn vereist op belangrijke wegen in Bulgarije, Hongarije, Oostenrijk, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië en Zwitserland. In Frankrijk en Italië zijn bijna alle grote snelwegen tolwegen en ook in Kroatië, Noorwegen, Portugal en Spanje wordt tol geheven op de belangrijkste snelwegen.

Schultz houdt tolplannen in de gaten
Minister Melanie Schultz zal de uitwerking van de Duitse plannen goed in de gaten houden 'aangezien het plan ook gevolgen heeft voor Nederlandse weggebruikers'. Ze vindt het ook goed dat de Europese Commissie scherp gaat kijken naar de uitwerking van de plannen.

Schultz stelt in een reactie dat 'de Europese regels het de lidstaten mogelijk maken een vorm van beprijzing in te voeren. Voorwaarde is dan wel dat dit niet discriminerend uitpakt voor andere lidstaten.' Om dat te kunnen beoordelen, moeten de plannen eerst verder worden uitgewerkt.

'Tolheffing remt mobiliteit binnen Europa'
De tolheffing zal een rem zijn op de mobiliteit binnen Europa. Voor het toerisme betekent dat minder bezoekers en minder bestedingen, voorspelt het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) in een reactie.

Voor vakantiegangers die door Duitsland naar Nederland komen, zal ons land duurder worden en minder toegankelijk, stelt een woordvoerster. 'Het aantal toeristen naar ons land zal dan ook dalen, evenals de bestedingen', verwacht de organisatie.

Nederlanders die op vakantie gaan naar Duitsland of verder reizen naar andere landen, zullen misschien vaker kiezen voor een goedkopere vliegreis. 'Zeker bij een hoge tolheffing zal je een verschuiving zien van de auto naar het vliegtuig.'

Duitsland is overigens de populairste vakantiebestemming voor Nederlandse toeristen. In 2012 gingen 3,4 miljoen Nederlanders op vakantie naar Duitsland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden