Ajax organiseert winterfestival in Johan Cruijff Arena

Ajax trapt de kerstvakantie af met een winterfestival. Een dag lang kunnen liefhebbers door de Johan Cruijff Arena struinen, oud-Ajacieden ontmoeten en als eerste de documentaire De Patatgeneratie zien.

Beeld anp

Het initiatief komt van Ajax Media, de Ajaxtak die 'content creëert' omtrent de Amsterdamse voetbalclub. Behalve korte video's op YouTube produceerde AjaxMedia onder andere de documentaire over Andre Onana en De Erfenis van Johan Cruijff.

"Maar we willen ook graag een off­line-ervaring creëren," zegt hoofd­redacteur van Ajax Media Daan Germans.

Voor net geen 25 euro kunnen duizend bezoekers op het allereerste Ajax Winterfestival op zaterdag 22 december een kijkje achter de schermen van het stadion nemen, op de foto met de echte Champions League, door de 'Gallery of Fame' lopen én vijf originele Ajaxdocumentaires zien. "Elke film wordt ingeleid door de hoofdrolspelers," zegt Germans.

Zo is Sjaak Swart zelf aanwezig bij de documentaire over 'Mister Ajax'. En bij de voorpremière van De Patat­generatie, die op 29 december pas in première gaat op Fox Sports, zullen onder andere Ajaxprominenten Ronald de Boer, Richard Witschge en Bryan Roy acte de présence geven.

Deze drie voetballers zijn volgens oud-Ajaxtrainer en -bondscoach Leo Beenhakker onderdeel van 'de patatgeneratie', volgens hem voetballers met te weinig vechtlust.

Geschiedenisles
Ook de film over Ajax' trots, de Champions Leaguewinst in 1995, is te zien tijdens het winterfestival. Danny Blind, destijds aanvoerder, is daarbij aanwezig. "Zo is het een dag uit voor de oudere en jongere doelgroep," zegt Germans.

"Ouders kunnen hun kinderen op speelse wijze met behulp van oud-Ajacieden een geschiedenis­les geven over de club en jongeren kunnen een paar van hun voetbalhelden ontmoeten."

Wie het filmfestival bezoekt, hoeft overigens niet te vrezen voor een rigide tijdschema. Iedereen kan zijn eigen plan trekken en kiezen voor een quasifilmmarathon of tussen de voorstellingen door de benen strekken in de coulissen van het voetbalstadion en een praatje maken met andere aanwezigen.

Kosten
"We hebben het festival echt georganiseerd voor de interactie met Ajaxliefhebbers," zegt Germans. Financieel gezien levert het festival niets op. "De toegangsprijs is slechts kostendekkend. We maken kosten voor de stewards, de gidsen, de mensen die alles regelen. En het kost geld om het stadion überhaupt open te stellen."

Als het festival een succes wordt, zit er volgens Germans zeker een tweede editie in.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden