Airbag moet fietsers het leven redden

Bij een autosnelheid van 30 km per uur heeft een fietser al geen schijn van kans meer een botsing te overleven.

De eerste reactie is er misschien een van ongeloof. Een airbag voor fietsers? Hoe moeten we ons dat voorstellen? Een grote ballon op het fietsstuur soms? Niets is echter minder waar: de airbag wordt op auto's aangebracht. En het gaat niet alleen om de bescherming van fietsers, ook voetgangers moeten worden beveiligd.

De airbag reduceert niet alleen de kans op een dodelijke afloop, maar beperkt ook letsel. De airbag is niets anders dan een kussen rond de voorruit van de auto dat zich automatisch opblaast als de sensoren een botsing met een persoon detecteren. Hierdoor wordt voorkomen dat fietsers met hun hoofd tegen de voorruit klappen, het meest gevaarlijke type ongeval.

Fietsers botsen anders tegen auto's dan voetgangers, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van de Fietsersbond. Uit twaalfduizend botssimulaties van TNO is gebleken dat fietsers bij een aanrijding in de meeste gevallen met hun hoofd de voorruit raken, terwijl voetgangers meestal niet hoger dan de motorkap komen. De verschillen worden kleiner als het slachtoffer lang is: ook die kan met het hoofd op de voorruit landen.

Verder leiden hogere auto's vaak tot zwaarder letsel, met name aan bekken en onderrug. Dit geldt in nog sterkere mate voor kleine mensen, zoals kinderen. De Fietsersbond pleitte daarom al eens voor ontmoediging van auto's binnen de bebouwde kom met een motorkap hoger dan 70 centimeter. Ook vermindering van de snelheid van autoverkeer scheelt aanmerkelijk in de ernst van letsel. Onderzoekers drukken de kracht van de impact uit in Head Injury Criterion (HIC). Het is zaak onder een HIC-waarde van 1000 punten te blijven. En bij ouderen het liefst onder de 600.

Tijdens computersimulaties van TNO in 2008 bleek dat bij een aanrijding met 30 kilometer per uur, de fietser een HIC-waarde van 3700 te verduren krijgt. Zo'n klap overleeft bijna niemand. Maar met de airbag daalt de HIC-waarde naar 590.

De airbag is er gekomen dankzij de Fietsersbond, het ministerie van Verkeer, onderzoeksinstelling TNO en verzekeraar Centraal Beheer Achmea. Hij is inmiddels klaar, maar moet nog wel getest worden.

Bij de eerste testen in Amsterdam - zo is in elk geval de bedoeling - wordt alleen gekeken naar het detectiesysteem met sensoren. Dat systeem moet andere objecten, zoals paaltjes, uitsluiten. Er komt een knopje in de testauto dat de chauffeur moet indrukken als er iets bijzonders gebeurt, bijvoorbeeld een aanrijding of bijna-botsing. Van de camera's van het detectiesysteem worden dan opnamen bewaard.

''We gaan het systeem een jaar testen, omdat we in alle seizoenen willen rijden. Een struik ziet er in de winter immers toch anders uit,'' zegt verkeersconsulent Theo Zeegers van de Fietsersbond.

De vraag is of het systeem verplicht kan worden. Zeegers: ''Je kunt het alleen in nieuwe auto's inbouwen, in bestaande auto's wordt te ingewikkeld. De fietsairbag zal eerst alleen in dure auto's komen. Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat iedere auto er een krijgt.''

Bij een autosnelheid van 30 km per uur heeft een fietser al geen schijn van kans meer een botsing te overleven. De Fietsersbond test dit najaar in Amsterdam een airbagsysteem voor fietsers. Hiermee kunnen in Europa naar verwachting honderden levens gered worden. (JAN LIBBENGA)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden