Air France reorganiseert regionale netwerk

Air France wil binnen drie jaar winstgevend zijn met korte vluchten. Daarom wordt het gehele aanbod vanaf komend voorjaar onder de vleugels gebracht van de regionale dochter HOP. Dat leidt niet tot een verplaatsing van banen of versobering van arbeidscontracten, aldus de Franse zustermaatschappij van KLM.

Een Concorde van Air France stijgt in september voor de gelegenheid op in Parijs, terwijl op de achtergrond een vliegtuig van de regionale Air France-vliegmaatschappij HOP datzelfde doet.Beeld Reuters

Momenteel voert HOP vooral vluchten uit binnen Frankrijk, met een paar bestemmingen elders in Europa waaronder Schiphol. Daar komen alle korte vluchten van Air France bij die niet zorgen voor aanvoer van passagiers voor toestellen die vanaf de luchthaven Paris Charles de Gaulle naar verre bestemmingen vliegen.

'Onze concurrenten op de korte afstanden zijn de trein, de auto en prijsvechters', zei topman Frédéric Gagey van Air France. 'Wij moeten reorganiseren om beter te kunnen reageren, en dichter bij onze klanten te staan.' Welke kostenvoordelen het bedrijf voor ogen heeft, werd niet duidelijk.

Nieuwe strategie

Toen Air France-KLM in september zijn nieuwe strategie ontvouwde, werd al een grotere rol toegedicht aan HOP. Ook Transavia krijgt veel ruimte om te groeien. Dat geldt vooralsnog met name in Frankrijk. Plannen voor een Europese tak van de prijsvechter zijn onder druk van de Franse vakbonden in de ijskast gezet.

De hoofdmerken binnen de groep, Air France en KLM, moeten de komende jaren hun positie als internationale vervoerders verder uitbouwen. Daarbij moet ook efficiënter gewerkt worden om de kosten verder terug te dringen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden