Air France-KLM neemt belang in Virgin Atlantic

KLM gaat nauw samenwerken met de Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic en zet daarmee vol de aanval in op British Airways.

KLM gaat nauwer samenwerken met de Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic. Beeld anp

Moedermaatschappij Air France-KLM maakte donderdagavond bekend voor 249 miljoen euro een belang van 31 procent in de Britse maatschappij te nemen. "We maken hiermee in Londen een grote klap in de wapenkamer," zegt KLM-topman Pieter Elbers.

Virgin, dat een vloot van ruim veertig toestellen heeft, wordt de Britse tak van Air France-KLM. De Britten gaan deelnemen aan de joint-venture die KLM, Air France, Alitalia en Delta al hebben voor vluchten tussen Europa en de VS. De combine zal dagelijks circa 300 transatlantische vluchten uitvoeren.

Volgens Elbers biedt de samenwerking grote kansen voor KLM in het Verenigd Koninkrijk. "Wij zijn met 18 bestemmingen nu een van de grootste regionale maatschappijen in Groot-Brittannië, maar in Londen waar Virgin actief is waren we minder sterk. Wij kunnen nu dingen aanbieden die we tot nu niet konden bieden. Daarmee versterken we onze aanwezigheid in de Britse markt."

Virgin opereert vanuit London-Gatwick en Manchester en heeft geen plannen om vanaf het vasteland te gaan opereren. Dat betekent dat KLM de aan- en afvoer van passagiers tussen Schiphol en Virgins thuisbases op zich zal nemen, zoals Air France dat vanuit Parijs gaat doen.

'Voor Brexit afgewikkeld'

De maatschappij werd begin jaren tachtig opgericht door serie-ondernemer Richard Branson, die nu 20 procent overhoudt. "Dat we ons nu aansluiten bij de grootste transatlantische joint venture is precies goed getimed,"zegt Shai Weiss van Virgin Atlantic met een schuin oog naar de Brexit. "We verwachten dat we dit voor Brexit hebben afgewikkeld."

Daarnaast haalt het Air France-KLM de banden aan met zijn Amerikaanse en Chinese partners. Zowel Delta Air Lines als China Eastern nemen belangen in het luchtvaartconcern, elk 10 procent. Dat levert het Frans-Nederlandse concern 751 miljoen euro op.

Air France-KLM geeft daartoe nieuwe aandelen uit. Dat betekent dat de Franse staat minder zeggenschap krijgt in Air France-KLM, met 14 procent van de aandelen maar - vanwege Franse regels 23 procent van het stemrecht. Nederland,dat nog 6 procent van de aandelen KLM bezit, is geen aandeelhouder in Air France-KLM.

Chinese banden

Met China Eastern, de tweede maatschappij van China, worden ook operationeel direct de banden verder aangehaald. KLM is met acht Chinese bestemmingen de grootste Europese partij in de Chinese markt en werkt in China al langer nauw samen met China Eastern, maar vooral ook China Southern, de nummer één, en Xiamen Airlines.

De banden met China Southern staan echter onder druk nu de Amerikaanse rivaal American Airlines in april voor 200 miljoen dollar een klein belang in de Chinese maatschappij nam. "Voor ons verandert dat niets," zegt Elbers. "Maar vraag me nu niet hoe dat er over vijf jaar voor staat.

Elbers noemt de nauwere banden met China Eastern 'goed nieuws voor de Nederlandse economie'. "Ze zijn vorig jaar met vluchten naar Schiphol begonnen. Tezamen bieden we nu twee vluchten per dag aan naar Shanghai. Dat kan nog veel intensiever worden, vergelijkbaar met onze samenwerking naar de VS met Delta Air Lines in Atlanta of Detroit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden