Air France-KLM koopt 25 Dreamliners

Air France-KLM koopt 25 Dreamliners bij Boeing. De toestellen zullen bij KLM vanaf 2016 de oudste vliegtuigen uit de vloot, de MD-11 vervangen. Boeing maakte de miljardenorder gisteravond bekend.

null Beeld reuters
Beeld reuters

De Boeing 787 geldt als het meest duurzame vliegtuig op de markt. Het toestel is grotendeels gemaakt van kunststof en de twee motoren zijn 17 tot 20 procent zuiniger dan vliegtuigen van vergelijkbare omvang.

Non-stop bereik
Air France KLM kiest voor de grootste versie van de Dreamliner. Het toestel kan, afhankelijk van de indeling, 250 tot 290 passagiers vervoeren over afstanden tot 15.750 kilometer. Daarmee is, met uitzondering van Australië, vrijwel elke bestemming in de wereld non-stop te bereiken. Door zijn ontwerp vliegt de 787 ook sneller dan de huidige generatie vliegtuigen.

Boeing en Air France-KLM maken niet bekend hoeveel geld er met de 787-order is gemoeid. De cataloguswaarde van de toestellen bedraagt 4,7 miljard euro, maar maatschappijen krijgen bij orders van deze omvang aanzienlijke kortingen.

Vervanging
De MD11 is hard aan vervanging toe. KLM is de laatste maatschappij die de toestellen van het al lang ter ziele gegane McDonnell-Douglas nog voor passagiersvervoer gebruikt. Ze worden vooral ingezet op vluchten naar het Caribisch gebied. De 787 kan op alle intercontinentale bestemmingen worden ingezet.

De order maakt onderdeel uit van een megabestelling die Air France-KLM vorig jaar bekend maakte voor vijftig toestellen tegen een boekwaarde van twaalf miljard euro. De bestelling vond zowel bij Boeing als diens Europese rivaal Airbus plaats. Toen was nog niet duidelijk waar die vliegtuigen terecht zouden komen. Naast 787's bestelde de maatschappij toen ook 25 Airbus A350's, een toestel van vergelijkbare omvang dat echter nog in ontwikkeling is. Mogelijk zijn die vliegtuigen voor Air France bedoeld.

Air France-KLM heeft daarbij opties bij Boeing en Airbus uitstaan op nog eens zestig toestellen,waaronder opnieuw 25 Dreamliners. Die order loopt tot 2027. KLM moet op die termijn ook haar oudste Boeings 747 en haar Airbus A330's vervangen

Vertraging
De ontwikkeling van de Dreamliner heeft jaren vertraging opgelopen. Pas afgelopen oktober is het eerste toestel afgeleverd aan het Japanse All Nippon Airways, terwijl dat oorspronkelijk voor medio 2008 werd voorzien. ANA heeft er nog geen commerciële vluchten mee uitgevoerd. Tot nu zijn 860 Dreamliners besteld, door 59 luchtvaartmaatschappijen.

Boeing is de huisleverancier van KLM, dat 114 toestellen van de Amerikaanse fabrikant in haar vloot heeft. Daarnaast vliegt de maatschappij met Airbus A330's en regionale vliegtuigen van het Braziliaanse Embraer. (Herman Stil)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden