PlusPS

Ahinful, Afrifa en Mensah geven met hun kleding een ander beeld van Afrika

Jeffrey Mensah (23), Dan Afrifa (23) en Dyllan Ahinful (21) uit Zuidoost timmeren flink aan de weg met hun kledingmerk L'Origine en online platform Koboe World. 'Maar we zijn pas op één procent van onze doelen.'

Jeffrey Mensah, Dan Afrifa en Dyllan Ahinful dragen ontwerpen uit hun tweede collectie #Colorlife Beeld Peggy Kuiper
Jeffrey Mensah, Dan Afrifa en Dyllan Ahinful dragen ontwerpen uit hun tweede collectie #ColorlifeBeeld Peggy Kuiper

Volledig gehuld in geel, rood en blauw staan Dyllan Ahinful, Dan Afrifa en Jeffrey Mensah als een schilderij van Mondriaan naast elkaar in de strak witte l'Originpop-upwinkel in de Jordaan.

Op de achtergrond klinken afrobeats. Mensah neuriet mee, Afrifa pakt vier gele kubussen om op te zitten, Ahinful vraagt of de muziek uit moet voor de cameraploeg van HvA-studenten - "Ze maken een ­docu over ons."

Streetwearlijn
Als iedereen zit, neemt Ahinful het woord: "Het begon ­allemaal vier jaar geleden bij Jeffrey op zijn kamer. Ik was net achttien, zat in 6 vwo, had examenstress en zei: 'Ik ga dat eindexamen nooit halen man, we moeten iets ­anders verzinnen om succesvol te worden.'"

Mensah, al zeventien jaar bevriend met Ahinful, had daar wel een idee over: een streetwearlijn. "We kregen vaak complimenten over onze kledingstijl, dus ik dacht: waarom ­beginnen we niet zelf iets?"

Lachend: "We zijn ook gewoon fashion gods." ­Ahinful schudt lachend zijn hoofd: "Ik had er wel een idee bij: onze identiteit moest terugkomen in de kleding. Ik ­wilde niet een dertien-in-een-dozijnmerk ­starten."

Rechtenstudie
Hoewel de examens gehaald werden en ze alledrie keurig aan een rechtenstudie begonnen (Ahinful en Afrifa aan de Uva, Mensah aan de HvA) bleven ze dromen van een eigen kledinglijn.

Dat ze niets afwisten van ontwerpen, was geen reden het niet te proberen; op de computers van een ­InHolland bij hen in de buurt werd net zo lang met Photoshop en Indesign geoefend, totdat ze het ontwerpen onder de knie hadden.

Ook nu blijft het een proces van vallen en opstaan. Afrifa: "Soms krijgen we vragen over formulieren of regels waar we nog nooit van hebben gehoord. Dan googelen we het snel, en fiksen het. Al doende leren we."

Die onverzettelijkheid komt volgens de drie vrienden door hun herkomst. Begin jaren negentig verhuisden hun ouders - allemaal afkomstig uit de Ashantiregio in ­Ghana - naar de Bijlmer.

Ahinful: "Ghanezen zijn trotse, hardwerkende mensen. Ze zorgen ervoor dat hun kinderen niets tekortkomen, al zijn de omstandigheden in de Bijlmer niet ideaal. Zeker niet als je, zoals Jeffrey en ik, ­opgroeit in een flat. Het is er echt niet zo erg als mensen soms denken, maar je krijgt wel al op jonge leeftijd meer mee van de schaduwkant van het leven. Daar word je sterker van."

Ghanese roots
Hun achtergrond sterkte de jongens niet alleen, het ­inspireerde ze dusdanig dat het de basis van hun merk vormt. L'Origine staat voor hun Ghanese roots, de Bijlmer en de oorsprong van het merk: hun vriendschap.

Ahinful: "Daarom hebben we in elk ontwerp een label verwerkt met een Afrikaans gezegde: 'If there's no enemy within, the ­enemy outside can do us no harm.' Onze vriendschap is het uitgangspunt van ons merk. Als die vriendschap sterk blijft, kan niets het merk breken."

Er schuilt meer symboliek in de kleding. De 'e' in L'Ori­gine wordt geschreven met een omgekeerde '3', de letter '¿' in het Ghanese alfabet. En het logo is een combinatie van het Adinkrasymbool (een traditioneel Ghanees symbool) voor vriendschap en het embleem van de Ashantivlag (de ­geboortestreek van hun ouders). En dat zijn slechts de ­details die collectiebreed worden ingezet.

Statement
Met de huidige herfst/wintercollectie #Colorlife - officieel de tweede lijn van l'Origine, de eerste verscheen in mei - gaan de drie nog een stap verder. "De collectie is op meerdere manieren een statement," zegt Ahinful. "Als je kijkt naar wat er nu wereldwijd gebeurt - terrorisme, de vluchtelingencrisis, oorlogen op de loer - kan de wereld wel wat kleur ­gebruiken. Tegelijkertijd laten we zien dat ­Afrikaanse ­mode méér is dan grote lappen met drukke prints."

De capsulecollectie - bestaande uit drie T-shirts, vijf truien, een vest en een jas - is zonder meer kleurrijk te noemen, maar blijft door de haast Scandinavisch strakke ­belijning verre van wereldwinkeltaferelen. En toch valt de Ghanese link in het geheel te proeven.

Ahinful: "Naast blauw, de kleur voor vrede in traditionele Ghanese ­kleding, hebben we de kleuren van de Ghanese vlag ­gebruikt: rood, geel en groen. Rood staat voor het bloed van ons volk, geel voor onze natuurlijke rijkdom en groen staat voor de wouden en bossen in ons land."

Scheldwoord
Niet alleen door middel van hun kleding proberen ­Ahinful, Afrifa en Mensah een ander beeld van Afrika te geven. In 2016 startten ze online platform Koboe World. Koboe staat voor 'Kings Of Blessed Origin Erected', een verbastering van het Surinaamse woord bokoe, dat ­stinkende vis betekent en vooral wordt gebruikt als scheldwoord voor Afrikaan. "Door de 'b' en de 'k' om te draaien, geven we er een positieve draai aan: het is iets om trots op te zijn," zegt Ahinful.

Op het platform geven ze creatievelingen van Afrikaanse komaf een podium om stereotypen over Afrika te doorbreken. Niet alleen richting de westerse wereld, maar ook naar hun achterban.

Ahinful: "Van huis uit worden ­creatieve beroepen niet heel erg gestimuleerd; je moet rechten of medicijnen studeren. Op deze manier willen we laten zien dat je op meer manieren succesvol kan zijn." Afrifa: "Jeffrey maakt naast L'Origine muziek, Dyllan en ik dichten en schrijven. Wat we daarmee willen zeggen, is: kijk, bokoes kunnen dit ook. Geld is nooit ons doel geweest. We hebben een maatschappelijk doel: inspireren."

Ahinful vult aan: "Kinderen van twaalf, dertien en veertien jaar pikken de term koboe al op. Maar we zijn pas op één procent van onze doelen. We willen een wereldwijde beweging starten. Ik hoop dat iedereen zich straks vol trots koboe durft te noemen. Niet alleen mensen van Afrikaanse komaf, maar iedereen die zich verbonden voelt met de ­koboe manier van leven.

"l'Origine is o.a. te koop bij Curated. for store (Koninginneweg 227) en via Freshcotton.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden