AH zet volgende stap in razendsnel thuisbezorgen

Het razendsnel thuisbezorgen van boodschappen, binnen twee uur na bestelling, wordt een trend in Nederland. Albert Heijn experimenteert er momenteel in Rotterdam mee, na een eerdere proef in de Amsterdams binnenstad.

Portret van Dick Boer, president en ceo van Ahold Delhaize. Beeld anp

Flitsbezorgen van boodschappen kan volgens topman Dick Boer van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Bol.com, een derde tak worden van de boodschappenbezorgmarkt.

"We zijn met ah.nl al heel groot in het in de keuken bezorgen van online bestelde boodschappen. Daarnaast bieden we de mogelijkheid online orders af te halen, alhoewel dat in Nederland minder populair is."

Instantbezorging vult dat volgens de topman verder aan. "Het gaat daarbij vooral om mensen die een boodschap zijn vergeten en nog snel een fles wijn of een onderdeel van hun maaltijd nodig hebben. Het is een beetje gebaseerd op het model van de pizzakoerier."

"In de VS loopt dat al goed, maar Amerikanen zijn wat makkelijker met het betalen van de extra bezorgkosten dan Nederlanders. Het moet hier nog bewezen worden, want het is natuurlijk wel een dienst die geld kost. Het is niet niks dat iemand binnen twee uur je boodschappen komt brengen."

Stemcommando
Ook andere Amerikaanse innovaties komen de oceaan over. Inmiddels kunnen Nederlandse klanten hun boodschappenlijstjes bij ah.nl automatisch laten invullen op basis van hun eerdere koopgedrag en biedt het bedrijf het bestellen van boodschappen via stemcommando's.

Daarnaast kunnen klanten sinds kort zowel bij ah.nl als bij bol.com bezorgkosten afkopen tegen een vast bedrag per jaar. "Zodat je zonder verder na te denken kunt bestellen, zelfs als je maar drie pennen nodig hebt."

Juist deze woensdag maakte de Amerikaanse rivaal Amazon bekend ook in Nederland - via zijn Duitse webwinkel - onbeperkte bezorging in te voeren, inclusief de videodienst Amazon Prime, voor 45 euro per jaar, waar bol.com voor alleen onbeperkte bezorging 15 euro vraagt.

Ah.nl overweegt ook, in navolging van Peapod, bij online bestellingen meteen automatisch ingrediënten-informatie te geven aan mensen die geen vlees eten of voedselallergie hebben, aan de hand van de profielen die klanten opgegeven.

"Het zijn allemaal dingen die we toevoegen om de wisselwerking met de klant makkelijker te maken," zegt Boer. Of ook andere Amerikaanse innovaties de oceaan overkomen laat hij nog in het midden.

Uittesten
Zo experimenteert Ahold Delhaize in de VS met een winkelrobot die onder meer de voorraad bij houdt, Marty. "Je kunt niet klakkeloos alles importeren. De Nederlands markt is anders dan Amerika. We testen hier eerst uit."

In het afgelopen kwartaal groeide de online omzet bij het concern 20 procent, vooral gedreven door Nederland en de rest van Europa.

Ahold Delhaize verwacht in 2020 jaarlijks vijf miljard euro online om te zetten, tegen circa drie miljard nu. Nederland, waar ah.nl en bol.com tezamen rond de 1,4 miljard omzetten, zal daarbij in hetzelfde tempo meegroeien.

Zowel ah.nl als bol.com openden onlangs nieuwe bezorgmagazijnen in Nederland en België, om de groei van online bestellingen bij te houden.

Voor andere online concurrenten, Jumbo, Picnic en Amazon voorop, is Boer in Nederland dan ook niet zo bang. "We houden de concurrentie scherp in de gaten."

Ahold Delhaize, dat woensdagochtend met 362 miljoen euro een 54 procent hogere winst in het derde kwartaal bekendmaakte, gaat het komende jaar 1,9 miljard euro investeren in het verder optuigen van zijn activiteiten, zowel online als in winkels.

Daarnaast gaat het bedrijf opnieuwe grootschalig eigen aandelen inkopen, voor twee miljard euro, mede om de beleggers gunstig te stemmen.

In het afgelopen kwartaal is de omzet bij Ahold Delhaize net boven de 15 miljard euro uitgekomen, 7 procent meer dan een jaar geleden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden