AH werpt zich op kleding en dvd's

Albert Heijn wil verder flink inzetten op expansie. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen liggen kansen. Foto ANP Beeld
Albert Heijn wil verder flink inzetten op expansie. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen liggen kansen. Foto ANP

RIDDERKERK - Albert Heijn gaat zijn assortiment uitbreiden met non-foodartikelen als kleding, pannen en dvd's. Het supermarktconcern begint hier volgend jaar mee in de dertig grote XL-winkels.

De nieuwe producten, buiten het voedingassortiment, beslaan vijf thema's: koken en wonen, media en entertainment, kantoor en feest, kledingen en vrije tijd, schoonmaak en onderhoud. Volgens topman Dick Boer is op dit gebied nog 'een flinke slag te slaan'. Albert Heijn wil het nieuwe concept in het eerste kwartaal van 2010 uitrollen. Alle nieuwe producten komen als eigenmerkartikelen in de winkel.

Tegelijk wil Albert Heijn het aantal kleinere winkels in de grote steden uitbreiden. Ook in die winkels wil Boer non-food toevoegen, zij het een kleiner en aangepast assortiment.

Albert Heijn wil verder flink inzetten op expansie. Boer ziet verdere groeimogelijkheden voor Albert Heijn zelf, maar ook voor de winkels van Etos en Gall & Gall. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen liggen kansen. Boer sluit niet uit dat Albert Heijn uitbreidt naar nieuwe landen van de Europese Unie als Roemenië en Bulgarije, hoewel daar op dit moment nog geen plannen voor zijn.

Het Franse Carrefour zit daar al stevig in het zadel met de formule van hypermarchés. Die kant wil AH in elk geval niet op. ''Als we uitbreiden naar andere landen, doen we dat met supermarkten. Daar zijn we goed in,'' aldus Boer.

De prijzen van producten bij de supermarkten van Albert Heijn en de concurrentie kruipen de komende tijd steeds meer naar elkaar toe, verwacht Boer. Albert Heijn heeft zijn prijzen de afgelopen jaren al flink verlaagd. Dit proces gaat door, al spreekt Boer nu liever van 'fine­tunen'. ''Je moet met de klant meebewegen en onderdeel daarvan is dat je de prijsafstand verkleint.''

Volgens analisten is een nieuwe prijzenslag als gevolg van de overname van Super de Boer door Jumbo onvermijdelijk. Theodoor Gilissen Bankiers stelde onlangs in een rapport dat Albert Heijn begin 2010 al een prijzenoorlog zal beginnen.

Boer wilde hier niets over zeggen, maar wel dat de prijzen onmiskenbaar 'transparanter' zullen worden. Consumenten kunnen via internet steeds makkelijker prijzen met elkaar vergelijken. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden