AH opent aanval op Picnic met nieuw megamagazijn

Amsterdam wordt een slagveld voor thuisbezorgen. In antwoord op de opmars van appsuper Picnic opent Albert Heijn de tegenaanval. Met de opening van een nieuw distributiecentrum in Amsterdam kan ah.nl straks een kwart meer boodschappen bezorgen.

Amsterdam krijgt dit najaar het vijfde thuisbezorgmagazijn van ah.nl Beeld AH

Het vijfde thuisbezorgmagazijn van ah.nl gaat dit najaar in Sloterdijk open. De super zoekt duizend werknemers. Nog geen jaar geleden opende aartsrivaal Picnic een vergelijkbaar distributiecentrum in Diemen, waar inmiddels 300 mensen werken.

De vier jaar oude appsuper claimt momenteel in Amsterdam ruim 35.000 klanten te hebben. Deze maand maakte het bedrijf, dat in tegenstelling tot Albert Heijn geen 'echte' winkels uitbaat, bekend vanaf half februari in heel Amsterdam te gaan bezorgen - met uitzondering van de grachtengordel en IJburg.

Offensief
AH laat dat niet over zijn kant gaan en gaat nu in het offensief. Om de
verwachte groei van het aantal thuisbestellingen op te vangen, vestigt AH nu zijn vijfde thuisbezorgmagazijn in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Het wordt met 20.000 vierkante meter meteen het grootste.

"Het wordt een megasupermarkt met 30.000 producten," zegt Marcel Holtmaat, operationeel topman van Albert Heijn. "We gaan er voor het eerst alle producten van Albert Hejn, Etos en Gall & Gall opslaan."

Zo kan de bezorging beter worden gestroomlijnd. "Omdat er minder aanvoer van buiten komt, hebben we per klant minder kratten nodig. Daardoor zal de groei van het aantal bezorgers en bestel­wagens niet zo groot hoeven te zijn als de toename van de bestellingen."

Uitverkocht
Thuisbestellingen voor Amsterdam komen nu uit een magazijn in Almere. "Maar dat is ook verantwoordelijk voor Flevoland, het Gooi en noord-Nederland. Door de groei van het aantal thuisbestellingen komen we capaciteit tekort. We moeten nu te vaak 'uitverkocht' verkopen aan mensen die een bestelling willen plaatsen."

In het distributiecentrum moeten eind 2020 duizend mensen werken, die wekelijks 40.000 thuisbestellingen uit groot-Amsterdam samenstellen. AH is alvast begonnen met de zoektocht naar personeel. Dat wordt lastig, ook Picnic is naarstig op zoek naar 'pickers'. "Het zullen niet allemaal nieuwe mensen zijn. Werknemers van andere homeshopcenters kunnen overstappen. Maar we zijn ook al aan het werven."

Thuisbezorgen heeft inmiddels zo'n vlucht genomen dat ook vakbond FNV zich ermee gaat bemoeien. De bond vindt dat personeel in zulke magazijnen onder de supermarkt-cao moet vallen, niet onder de arbeidsvoorwaarden voor distributiepersoneel. Eerder deze maand hekelde de bond de arbeidsomstandigheden bij Picnic.

Albert Heijn pioniert sinds 1989 met het thuisbezorgen van boodschappen. De supermarkt levert nu vanuit vier zogeheten 'homeshopping centers' thuisbestelde boodschappen aan verdeelpunten in steden. Vandaar worden de boodschappen aan huis bezorgd.

Boodschappenprijs
De oorlog op de thuisbezorgdmarkt wordt vooral gevoerd op details. Bij Picnic zitten de bezorgkosten in de boodschappenprijs, AH vraagt daarvoor, afhankelijk van het bezorgmoment, apart een bedrag tussen de 2,50 en 8 euro. Ah.nl biedt vrijwel het volledige assortiment van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, Picnic doet alleen 'hardlopers' waardoor de keuze beperkt is.

Albert Heijn voegt daarnaast nieuwe diensten toe, zoals eerder deze maand het thuisbezorgen van warme maaltijden naar Allerhanderecept. Picnic gaat als eerste ook op zondag bezorgen.

Het Home Shop Center van AH.nl in De Meern, bij Utrecht. De Amsterdamse vestiging wordt de helft groter Beeld AH
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden