PlusFilm

Agressie vormt docu Western Arabs

De Deense filmmaker Omar Shargawi maakte van Western Arabs niet alleen een persoonlijk werk, maar ook een universeel verhaal.

Western ArabsBeeld /

Met een bijna grenzeloze intimiteit legt de Deense filmmaker Omar Shargawi in zijn documentaire Western Arabs zijn relatie met zijn vader bloot. Shargawi groeide op in Kopenhagen als oudste zoon in een gebroken gezin van een Deense moeder en een Palestijnse vader. Zijn relatie met vader Munir is moeizaam.

Munir vluchtte in de jaren zeventig uit Palestina en maakte meerdere oorlogen mee voor hij uiteindelijk in Denemarken belandde. Zijn leven is getekend door oorlogstrauma's en ontheemding. Zijn zoons torsen dat loodzware verleden niet met zich mee, maar hebben alsnog zijn koppigheid en agressieve neigingen

Shargawi's tot op het bot persoonlijke film ontleed van binnenuit de relatie tussen vader en zoon, en de rol die doorgegeven trauma's daarin spelen. In zekere zin is dat wat de regisseur altijd al met zijn films heeft gedaan, wordt in Western Arabs duidelijk.

Hij maakte eerder al de documentaire Fra Haifa til Nørrebro (2010) over het verleden van zijn vader en gaf hem een rol in zijn speelfilmdebuut Go with Peace Jamil, die in 2008 een Tiger Award won. In Western Arabs zien we hoe hij zijn vader in die film de woorden in de mond legde die hij als zoon van hem wilde horen, maar die er nooit kwamen.

Western Arabs
Regie Omar Shargawi
Met Omar Shargawi, Munir Shargawi
Te zien in De Balie, Eye, Rialto

Ruwe beelden
Zo versnijdt Shargawi in de associatieve en energieke beeldenstroom ­gesprekken met zijn familieleden en homevideoachtige beelden van het chaotische familieleven, maar ook behind-the-scenes-shots van zijn speelfilms en materiaal dat oorspronkelijk werd gedraaid voor andere ­documentaires. Daarbij spaart hij ook zichzelf niet - al in de openingsscène van de film vertelt hij recht in de camera hoe hij bijna zijn jongere broer met een schaar te lijf ging.

Die agressie vormt de film, van de ruwe beelden tot de stuwende montage en de constant dreigende sfeer. Ze voedt ook de strijdbaarheid die de grondtoon van de film bepaalt. Juist daarmee ontstijgt Shargawi zijn persoonlijke leven en raakt hij aan het universele verhaal waarnaar hij met de titel van de film verwijst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden