Plus

After the storm

In het 'spirituele vervolg' op Still Walking is Ryota bepaald geen sympathieke hoofdpersoon. Toch kijkt regisseur Kore-eda naar alle personages met een humanistische blik. Familiebanden gaan nog dieper dan de zee.

Hiroshi Abe als Ryota (l) is de spil van de film Beeld -
Hiroshi Abe als Ryota (l) is de spil van de filmBeeld -

"Grote talenten bloeien laat," houdt Ryota zichzelf voor. Hij noemt zich nog steeds schrijver, maar het succes van zijn eerste roman ligt al ver achter hem. Nu knoopt hij de eindjes bij elkaar als privédetective. Het baantje was ooit research voor zijn tweede boek, maar nu is het zijn manier om zijn ex-vrouw en haar nieuwe vriend te bespioneren.

Ryota (Hiroshi Abe) is de spil van After the storm, de elfde speelfilm van de Japanse regisseur Hirkazu Kore-eda, en door zijn afwezigheid is hij ook de spil van zijn twee gezinnen.

Rekbaarheid
Hij is een afwezige zoon voor zijn moeder Yoshiko (Kirin Kiki), die sinds de recente dood van haar echtgenoot vooral steunt op Ryota's zus Chinatsu (Satomi Kobayashi). En hij is een afwezige vader voor zijn elfjarige zoon Shingo (Taiyo Yoshizawa), die hij na zijn scheiding van Kyoko (Yoko Maki) slechts een keer in de maand ziet - als hij zijn alimentatie tenminste niet heeft vergokt.

Kortom: Ryota is bepaald geen sympathieke hoofdpersoon. Toch bekijkt Kore-eda hem met niets anders dan genegenheid. Zo heeft hij voor alle personages in After the storm een begripvolle, humanistische blik over. Het resultaat is een bescheiden maar indringende studie van de waarde en rekbaarheid van gezinsbanden.

De originele Japanse titel van de film, geleend van een romantisch popliedje van de Taiwanese zangeres Teresa Teng, benadrukt die banden expliciet: letterlijk vertaald betekent die titel 'nog dieper dan de zee'. De internationale titel richt zich daarentegen op de storm die in de tweede helft van de film losbarst, die ervoor zorgt dat Ryota, zijn moeder, ex-vrouw en zoon op elkaar aangewezen zijn in moeders kleine sociale huurwoning.

Boomlang
Het is het appartement waar Ryota zijn jeugd doorbracht, maar dat hij inmiddels ontgroeid is - in elk geval fysiek. Kore-eda maakt vernuftig gebruik van het boomlange lichaam van Hiroshi Abe, die zich constant moet opvouwen om in dit kleine woninkje te passen.

Of Ryota ook geestelijk al klaar is om het ouderlijk huis te verlaten, is een grotere vraag. Kore-eda groeide overigens zelf op in deze flatgebouwen in Kiyose, de voorstad van Tokio waar de film grotendeels werd gedraaid, en zijn connectie met de woningen en tussengelegen parkjes is voelbaar.

De regisseur noemt de film een 'spiritueel vervolg' op zijn meesterwerk Still walking uit 2008, waarin Kirin Kiki en Hiroshi Abe eveneens moeder en zoon speelden. Ook dit keer staan de relaties tussen vaders en zoons centraal, want Ryota lijkt meer op zijn gokverslaafde, afwezige vader dan hij zou willen, en het is nog maar de vraag of hij zijn zoon voor eenzelfde lot zal weten te behoeden.

Subtiel legt Kore-eda in het eerste deel van de film die connecties, puzzelstukjes die op hun plek vallen wanneer de storm eenmaal losbarst. "Een goede stoofpot heeft tijd nodig om op smaak te komen," houdt moeder Yoshiko haar kinderen voor, en Kore-eda volgt dat recept.

After The Storm

Regie Hirokazu Kore-eda
Met Hiroshi Abe, Kirin Kiki, Yoko Make
Te zien in Eye, Filmhallen, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden