Recensie

Aftakelende Hawking fenomenaal neergezet in 'The theory of everything' (****)

Eddie Redmayne weet in 'The theory of everything' niet alleen het aftakelen van Stephen Hawkings lijf geloofwaardig neer te zetten, ook slaagt hij erin diens beroemde gevoel voor humor over te brengen.

Eddie Redmayne als Stephen Hawking. Beeld -
Eddie Redmayne als Stephen Hawking.Beeld -

Voor een film over een wetenschapper bevat 'The theory of everything' verdraaid weinig wetenschap. Ja, af en toe zie je ergens een ingewikkelde formule staan en tijdens de maaltijd worden aardappelen en erwtjes ingezet om enkele basisprincipes uit te leggen, maar wie echt denkt iets op te steken over natuurkunde, komt bedrogen uit.

Het werk van Stephen Hawking, over zwarte gaten, tijd en de oerknal, verhoudt zich nu eenmaal lastig tot een gedramatiseerde speelfilm.

ALS
In de openingsscène racet een 21-jarige Hawking (Eddie Redmayne) op zijn fiets door Cambridge. Dat trucje herhaalt de film een paar keer. Hawking rent een heuveltje af. Hawking huppelt rond met zijn toekomstige bruid Jane (Felicity Jones). Je ziet zijn voeten langzaam verkrampen en je houdt je hart vast. Tot het echt misgaat. Hawking komt in het ziekenhuis terecht en krijgt de diagnose ALS. Levensverwachting: twee jaar.

James Marsh maakte de unieke documentaires 'Man on wire' (2009) en 'Project Nim' (2012). Het is daarom teleurstellend dat 'The theory of everything' zo conventioneel is. De film volgt de platgetreden structuur die vrijwel elke biografie hanteert, terwijl je juist met Hawking wat meer zou mogen experimenteren.

Het moet wel gezegd dat Marsh grandioos regisseert. Sinds zijn bijna fatale longontsteking in 1985 'praat' Hawking met een robotachtige stem. Marsh slaagt erin daar zowel geestige momenten als de meest ontroerende scène van de film uit te halen. Elke emotie komt over.

Breken
Dat zijn drie sterren. De vierde is voor Eddie Redmayne, die zondag een Golden Globe won voor deze rol en waarschijnlijk ook bij de Oscars hoge ogen zal gooien. Wat een fenomenale prestatie. Redmayne doet veel meer dan het geloofwaardig laten aftakelen van Hawkings lijf. Hij slaagt er ook in diens beroemde gevoel voor humor over te brengen en blijft met steeds minder spieren tot zijn beschikking toch heel expressief acteren.

Wie dan nóg denkt dat Redmayne een trucje doet, moet eens letten op die vroege scène waarin hij Felicity Jones verlegen ten dans vraagt. Zelden liet iemand zijn stem zo mooi breken.

null Beeld -
Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden