AFM waarschuwt ING om plannen gebruik betaalgegevens

De toezichthouder op de financiële markten AFM voert 'stevige gesprekken' met ING over het plan van die bank om betaalgegevens te gebruiken voor gerichte advertenties. De AFM heeft de bank gewaarschuwd dat de plannen het vertrouwen van de consument kunnen schaden, schrijft NRC Handelsblad.

Beeld ANP XTRA

Begin deze week kondigde ING aan dat de bank betaalgegevens van klanten (na toestemming van de klant) wil gebruiken om bedrijven de mogelijkheid te bieden tot gerichte advertenties. De bank zou op deze manier geld willen verdienen aan het verstrekken van klantgegevens. Het plan leidde tot veel kritiek.

De plannen laten zich vergelijken met bijvoorbeeld het verdienmodel van Google, dat advertenties toont die gebaseerd zijn op e-mailconversaties van gmail-gebruikers. Dus de adverteerder bepaalt een doelgroep, maakt een advertentie en ING zorgt vervolgens dat de ads vertoond worden bij de juiste mensen.

Concreet: Tuincentrum A kan bij ING aangeven dat ze hun advertentie bij mensen wil laten vertonen die vaak bij tuincentrum B winkelen

Scherp in de gaten houden
Anders dan de Consumentenbond gisteren deed wijst de AFM het plan niet categorisch af. De toezichthouder zegt dat het de proef scherp in de gaten zal houden. De Consumentenbond vroeg ING gisteren om helemaal af te zien van het plan om betaalgegevens te delen.

Voorzitter Jacob Kohnstamm van het College Bescherming Persoonsgegevens zegt vandaag in een interview met NRC dat de wetgever misschien moet ingrijpen. De Nederlandsche Bank (DNB) ziet vooralsnog niets in de plannen van ING, zei DNB-president Klaas Knot gisteren tegen televisiezender RTLZ.

'We hebben hier fundamentele vragen over. Is dit nou het nieuwe verdienmodel dat we met de banken moeten nastreven?', vroeg Knot zich af. 'Vertrouwen is een groot goed en we hebben gezien dat mensen zich grote zorgen maken dat het oncontroleerbare vormen gaat aannemen. Zodra dat soort zorgen terecht blijken, dan denk ik dat we dit niet moeten doen.'

ING krijgt volgens Knot nog een kans om DNB ervan te overtuigen dat het voorstel wel een goed idee is. 'Maar het is duidelijk dat de bewijslast bij de bank ligt', voegde hij daaraan toe.

DNB-president Klaas Knot Beeld ANP
 
We hebben hier fundamentele vragen over. Is dit nou het nieuwe verdienmodel dat we met de banken moeten nastreven?
DNB-president Klaas Knot
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden