Update

Afluisterschandaal: Murdoch belaagd tijdens hoorzitting

Rupert Murdoch, de baas van het mediaconcern News Corp., is vanmiddag belaagd door een demonstrant tijdens een hoorzitting in het Britse Lagerhuis, waar hij verantwoording aflegde voor het grote Britse afluisterschandaal. Hij werd belaagd met wat omstanders omschrijven als een taart met scheerschuim.

De zitting werd na het incident tien minuten geschorst. De demonstrant, een jonge man met schuim op zijn gezicht, kon even later worden aangehouden. De 80-jarige Murdoch bleef ongedeerd. Zijn echtgenote Wendi Deng, die achter hem zat, verdedigde haar man en maakte een slaande beweging naar de belager. De zaal werd kort ontruimd.

Volgens enkele Britse media is de dader de 'komiek' Jonnie Marbles. Tussen zijn daad en zijn arrestatie zou hij nog snel een bericht op Twitter hebben geplaatst: 'It is a far better thing that I do now than I have ever done before #splat'.

Niet verantwoordelijk
Murdoch zei eerder vandaag tegenover de onderzoekscommissie dat hij niet verantwoordelijk is voor de afluisterpraktijken van journalisten van News of the World. Ook zou hij niet hebben geweten dat Rebekah Brooks, destijds hoofdredacteur van de krant, politieagenten omkocht.

Murdoch werd bijna drie uur lang verhoord door een Britse parlementscommissie. Hij heeft zijn excuses aangeboden voor de afluisterpraktijken door zijn inmiddels opgeheven krant News of the World. 'Dit is de nederigste dag van mijn leven', aldus Murdoch.

Murdoch zei tijdens de zitting dat er geen bewijs is dat verslaggevers van zijn media zich in de Verenigde Staten schuldig hebben gemaakt aan het afluisteren van slachtoffers van de terreuraanslagen op 11 september 2001.

Astronomische bedragen
Labour-parlementariër Tom Watson wees Rupert Murdoch en zijn zoon James op opmerkingen van Brooks, die in 2003, toen zij hoofdredacteur van NotW was, had toegegeven dat de krant agenten had betaald. Rupert Murdoch zei dat hij destijds niet op de hoogte was van het betalen van agenten, hoewel Brooks hem hier later wel over inlichtte. Dat het hierbij om astronomische bedragen ging - in een geval om omgerekend 800 duizend euro - was al evenmin bekend bij Murdoch.

Op de vraag van Watson of hij door zijn hooggeplaatste medewerkers was misleid, zei hij: 'Duidelijk.' Desalniettemin besloot Murdoch senior in 2003 geen onderzoek in te stellen naar deze werkwijze. 'News of the World is minder dan een procent van ons bedrijf. Ik heb wereldwijd 52 duizend medewerkers, trotse, grootse, ethische en zich onderscheidende mensen, professionals in hun werk', legde de mediamagnaat zijn 'laksheid' uit.

Ook James Murdoch moest antwoord geven op de vraag wat hij wist van illegale praktijken door journalisten die voor hem en zijn vader werkten. James zei in het begin van de hoorzitting dat er geen bewijs is dat hooggeplaatsten binnen de organisatie wisten van het afluisteren van telefoons.

Spijt
Murdoch is diep door het stof gegaan, nadat in de afgelopen weken aan het licht was gekomen dat journalisten van News of the World niet alleen de telefoons van prominenten hadden afgeluisterd maar ook die van gewone burgers. Murdoch nam direct maatregelen. In grote advertenties in Britse kranten betuigde hij spijt voor de afluisterpraktijken. Bovendien besloot hij News of the World op te doeken.

Die laatste maatregel kwam voor velen onverwacht. Met de aankoop van News of the World kreeg Murdoch in 1969 vaste voet aan de grond in de Britse mediawereld.

Politiebanden
Na de Murdochs verscheen Brooks voor de commissie. Ze leidde het bedrijf News International, de Britse tak van Murdochs mediaconcern News Corp.

Twee politiechefs die opstapten in verband met de zaak, waren als eersten aan de beurt. Paul Stephenson, die zondag opstapte als hoofd van Scotland Yard, verklaarde dat van de 45 communicatiefunctionarissen van het politiekorps er 10 eerder werkzaam waren geweest bij News International. De commissie en miljoenen tv-kijkers willen met name weten wat de betrokkenen wisten van de omvang van de illegale praktijken en waarom de politie weinig deed met aanwijzingen.

Rupert Murdoch, de baas van het mediaconcern News Corp (links) en zijn zoon James Murdoch. Beeld reuters
Rupert Murdoch, de baas van het mediaconcern News Corp (links) en zijn zoon James Murdoch.Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden