'Afluisteren werd uitgebreid besproken bij News of the World'

De top van schandaalblad News of the World wist wel degelijk van het afluisteren van voicemails van beroemdheden door verslaggevers. Ze hebben het zelfs geprobeerd in de doofpot te stoppen. Dat schrijft voormalig koningshuis-correspondent Clive Goodman in een brief die is geopenbaard door de Britse krant The Guardian.

null Beeld AP
Beeld AP

Deze brief kan een nieuw hoofdstuk betekenen in het enorme afluisterschandaal dat de Britse politiek en media al maanden in zijn greep houdt. Zowel eigenaar Rupert Murdoch, zijn zoon James en voormalig hoofdredacteur Andy Coulson hebben altijd gesteld nooit op de hoogte te zijn geweest van het afluisteren.

Gevangenisstraf
Goodman schreef de brief vier jaar geleden. Toen had hij er net een gevangenisstraf van vier maanden opzitten, voor het hacken van de voicemail van drie leden van het Britse koninklijk huis. De brief is gericht aan het hoofd van personeelszaken van News of the World.

Volgens Goodman werd het afluisteren van voicemails van beroemdheden 'uitgebreid besproken' op de redactie. Uiteindelijk besloot Coulson dat dat niet meer mocht gebeuren, zo stelt Goodman.

Volgens hem bood Coulson zelfs aan dat Goodman niet ontslagen zou worden, wanneer hij voor de rechtbank niets zou zeggen over het afluisteren. Premier Cameron huurde Coulson later in als zijn spindoctor. Iets wat hem op veel kritiek kwam te staan.

undefined

Clive Goodman schreef de brief vier jaar geleden. Beeld AFP
Clive Goodman schreef de brief vier jaar geleden.Beeld AFP
Andy Coulson. Beeld ap
Andy Coulson.Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden