Afhandeling klacht Noord/Zuidlijn rammelt

AMSTERDAM - De afhandeling van klachten van omwonenden van de Noord/Zuidlijn moet worden verbeterd. Dat zegt gemeentelijk ombudsman Ulco van de Pol. Van de Pol deed op verzoek van wethouder Tjeerd Herrema onderzoek naar de klachtbehandeling van het Projectbureau Noord/Zuidlijn.

Herrema wilde het onderzoek na klachten van bewoners van de Vijzelgracht. Het onderzoek staat los van het optreden van de gemeente bij recente verzakkingen van panden aan de Vijzelgracht.

Van de Pol maakt een onderscheid tussen 'meldingen' en 'aanhoudende en onopgeloste problemen'. Voorbeelden van een melding: het schijnen van een bouwlamp in een woning; tijdelijke geluidsoverlast door 'een fluittoon' en een niet goed gemarkeerde verkeersomleiding. Er is sprake van een klacht als het probleem niet binnen korte tijd is opgelost of als de melder aangeeft niet tevreden te zijn met de oplossing.

De ombudsman is tevreden over de 'oplossingsgerichtheid' van de afhandeling van meldingen. ''Soms is een directe oplossing echter niet voor handen, is het probleem van serieuzere aard of zijn eerdere toezeggingen niet nagekomen. In die gevallen is niet langer sprake van een melding, maar van een klacht. Dat is in ongeveer twintig procent van de zaken het geval.''

Bij klachten moet voortaan de wettelijk voorgeschreven procedure worden gevolgd. Dit houdt in dat gecontroleerd moet worden of de klacht naar tevredenheid van de burger is afgehandeld. ''Blijft de burger ontevreden, dan moet deze worden verwezen naar een collega of zelfs de ombudsman.''

Het onderzoek van de ombudsman is onder meer gebaseerd op de logboeken, waarin medewerkers van het Projectbureau de klachten en meldingen geregistreerd hebben. De ombudsman heeft zijn onderzoek vanmorgen gepresenteerd aan medewerkers van het Projectbureau. Het Projectbureau heeft aangegeven de aanbevelingen op te gaan volgen. (HET PAROOL)

Ombudsman Van de Pol deed op verzoek van wethouder Tjeerd Herrema onderzoek naar de klachtbehandeling van het Projectbureau Noord/Zuidlijn. Foto ANP/Koen Suyk Beeld
Ombudsman Van de Pol deed op verzoek van wethouder Tjeerd Herrema onderzoek naar de klachtbehandeling van het Projectbureau Noord/Zuidlijn. Foto ANP/Koen Suyk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden