Plus

Afhandelaars Schiphol in actie: 'Er komen alleen managers bij'

Ze checken passagiers op Schiphol in, zorgen ervoor dat de bagage in het vliegtuig raakt, controleren bij het boarden - en ze lopen op hun tandvlees, de afhandelaars op Schiphol.

Luchthaven Zaventem in Brussel tijdens een eerdere staking van medewerkers van Swissport. Beeld AFP

Na het verlies vorige maand van honderd arbeidsplaatsen bij afhandelaar Menzies gaat ook Swiss­port 'besparen op de handjes'.

Adem heeft nog tot eind oktober werk. Dan is de 'meewerkend voorman' van een van de bagageploegen na tien jaar niet meer nodig bij Swiss­port. "Terwijl ze deze zomer iedereen hebben beloofd: als je de hele vakantie doorwerkt, komt er vastigheid. Mijn manager zei: even doorbijten, dan komt het in de winter goed."

Maar het komt niet goed. Er is geen werk meer, zegt Swissport. "Terwijl ze net Turkish Airlines als klant hebben teruggekregen. Swissport wil gewoon met minder mensen meer werk doen. Maar 'boven' komen er alleen maar managers bij."

Te weinig incheckbalies
Dat geldt niet alleen op de platforms en in de bagagekelders van Schiphol. "Negen van de tien keer zijn er te weinig incheckbalies open," zegt passagemedewerker Richard.

"Er zijn dagen dat we voor een volle vlucht maar mensen hebben voor twee balies, terwijl er vier zijn afgesproken."

De gevolgen: lange wachtrijen, mensen die hun vlucht dreigen te missen, boze luchtvaartmaatschappijen. Swiss­port doet op Schiphol onder meer de passagiers, koffers, ruimvracht en lounges voor vakantievliegers TUI en Corendon en voor onder meer Singapore Airlines, SAS en het Indiase Jet Airways.

"Het is onze eer te na om mensen te laat te laten komen. We zetten ons er zo veel mogelijk voor in, maar ik weet niet hoe lang we dat nog volhouden." Ook de passagierscontrole bij het instappen aan de gate staat onder druk.

"Er zijn nauwelijks nog vertegenwoordigers voor de maatschappij, dat moeten we er ook nog bij doen. Je rent voortdurend van de G-pier naar de C-pier. En het vliegtuig moet wachten."

"Wij hebben elke dag 12 tot 24 mensen te weinig. Swissport gooit het op het hoge ziekteverzuim, maar dat hebben ze aan zichzelf te wijten door met steeds minder mensen steeds meer werk te willen doen."

De gevolgen zijn voorspelbaar. "Laatst nog, moest een van mijn collega's doorwerken tot tien voor vijf, terwijl haar dienst om elf uur afliep. Ze moest die dag gewoon weer om half een beginnen. Je moet hart voor de zaak hebben, zeggen ze dan."

Werkdruk moet lager
Het ziekteverzuim is hoog, gemiddeld zit een op de tien medewerkers ziek thuis, terwijl 4 procent gangbaar is bij afhandelaars.

"Het hoge verzuim wordt nu misbruikt als argument om te bezuinigen, door juist de contracten van mensen die dan kunnen bijspringen niet meer te verlengen," zeg Birte Nelen van FNV Luchtvaart. "Zo maak je het probleem alleen maar erger. Swissport moet juist structurele maatregelen nemen om de werkdruk te verlagen."

Onderbezetting is beleid. "In mijn ploeg zaten dag in, dag uit te weinig mensen," zegt bagagevoorman Adem. "En de rest komt uit Oost-Europa, 'handjes' die niet zijn opgeleid en de taal niet spreken. Er is geen tijd ze bij te spijkeren, maar als het fout gaat, word jij erop aangesproken."

De Zwitserse luchthavengigant raakte de afgelopen jaren op de luchthavens van Brussel, Genève en Londen verzeild in vergelijkbare conflicten, waarbij die op Zaventem in augustus tot de zoveelste actie, vertragingen en bagagechaos leidde. "Die kant gaan we hier ook op als Swissport zo doorgaat," zegt Nelen. Woensdag zijn de eerste actievergaderingen.

Ouderen wegwerken
Bagagesjouwer Adem denkt dat het bedrijf er uiteindelijk op uit is de oudere vaste krachten weg te werken. "Door de oproepkrachten en de contractarbeiders te schrappen wordt het werk voor de vaste jongens ondoenlijk."

"Die zijn al wat ouder en dan hou je dit werk niet lang vol. Als zij weg zijn, nemen ze alleen nog maar op contract aan. Ik mag in het voorjaar weer bellen. Zo gaan ze met je om. Eerst danken ze je af en straks hebben ze je weer nodig. Maar ik zie Swissport niet meer zitten. Je raakt niet alleen je werk kwijt, maar ook je leven."

Namen van medewerkers zijn op verzoek veranderd.

'Minder verlof, meer uitzendwerk'

In een brief aan het personeel zegt de directie van Swissport dat het 'behoud van werkgelegenheid voor zo veel mogelijk collega's centraal staat', maar dat maatregelen onvermijdelijk zijn.

'Financieel zijn we behoorlijk achterop geraakt. Om ervoor te zorgen dat het gat niet groter wordt, moeten we in het laatste kwartaal van dit jaar een extra inspanning leveren. Dat kan leiden tot beperking van uitgifte van verlof, minimale inzet van uitzendkrachten en nog kritischer omgaan met contractverlengingen dan normaal."

En er zijn meer maatregelen: 'Zo heeft de directie besloten dit jaar geen kerstpakket beschikbaar te stellen en ook het sinterklaasfeest is komen te vervallen.'

In een vijfjarenplan worden bovendien bezuinigingen op inkoop, onderdak en materieel aangekondigd - niet op personeel. Het bedrijf wijst erop dat een enquête onder de helft van het personeel rapportcijfer 7 opleverde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden