AFC denkt aan shirtsponsoring

Steve Kenepa van AFC viert zijn doelpunt. Foto Marcel Israel Beeld
Steve Kenepa van AFC viert zijn doelpunt. Foto Marcel Israel

Zondag Hoofdklasse A

AMSTERDAM - Er waren tijden dat de woorden titel en topklasse bij AFC niet gebruikt mochten worden. Maar na de 4-1 zege op concurrent HBS beginnen beide termen te leven. Ook bij het bestuur, dat inmiddels zelfs nadenkt over shirtsponsoring.

Nee, gek zijn ze zeker niet geworden bij AFC. Maar de traditionele amateur-vereniging uit Amsterdam-Zuid is wel bezig met een sterke hervorming. Werd er eerst over damesvoetbal gepraat, nu denkt de club zelfs na over een shirtsponsor.

En dat alles dankzij de topklasse, waar AFC overigens nog steeds tegenstander van is, al wil het er op sportieve gronden wel aan deelnemen. Gezien het spel en de resultaten van de laatste weken lijkt de promotieplek al een zekerheidje. Een plek bij de bovenste vier volstaat en AFC heeft ruim tien punten voorsprong op nummer vijf Argon. AFC had gisteren geen moeite met HBS, tot dit weekend de nummer twee, en won met 4-1.

Het bestuur van de club uit Amsterdam-Zuid is inmiddels druk bezig om het financiële plaatje voor komend seizoen rond te krijgen. Bij promotie naar de topklasse verandert de status van AFC van amateur-vereniging naar semi-profclub. In de topklasse mag namelijk officieel betaald worden.

En dus is er extra geld nodig. Niet alleen voor spelerscontracten, maar ook voor aanpassing van het complex. In de topklasse is bijvoorbeeld een lichtinstallatie op het hoofdveld verplicht en de club moet ook stewards aanstellen.

Om aan dat geld te komen, wordt dus openlijk nagedacht over een shirtsponsor. ''Maar dat gebeurt alleen bij een uitstekend aanbod,'' verklaart Bob Duis, commissaris 'Topamateurs' van de club. ''Dan hebben we het over een bedrag dat we eigenlijk niet kunnen weigeren.''

In het 114-jarig bestaan van de club heeft er nooit een sponsor op het shirt gestaan. Dat er nu wel over wordt gesproken, is te danken - of volgens sommigen wellicht te wijten - aan nieuwe, jonge bestuursleden. Stuk voor stuk afkomstig uit de zakenwereld.

AFC is zeker niet van plan om de plek op de borst aan de eerste de beste af te staan. Een timmerbedrijf uit De Pijp hoeft niet bij de club uit Zuid aan te kloppen. AFC wil een sponsor met landelijk bereik. Een bank of elektronicagigant heeft de voorkeur. Duis: ''En dan heb ik het niet over een termijn van drie jaar. Als wij die stap nemen, moet je denken aan een periode van eerder tien dan vijf jaar.''

Voor veel oudere AFC'ers staat praten over een shirtsponsor gelijk aan vloeken in de kerk. De zwarte V op de rode shirts is heilig. Toen voormalig kledingsponsor Adidas het enkele jaren geleden waagde om de lijn op de mouwen te onderbreken voor de welbekende drie strepen, kwam er een stroom van kritiek los.

Dat is één van de belangrijkste redenen dat de club (nog) niet actief zoekt naar een sponsor. Dat kan en wil de club haar oudere leden niet aandoen. Bovendien zoekt een club als AFC niet. Die wordt gezocht.

AFC - HBS 4-1
AFC had een simpele middag tegen nummer twee HBS. De club won dankzij goals van Steve Kenepa (2x), Chelton Linger en een eigen doelpunt van HBS, dat pas in blessuretijd tegen scoorde. AFC is door de zege winterkampioen, maar is op jacht naar meer. ''Nu we er zo goed voor staan, willen we gewoon kampioen worden,'' zei aanvoerder Said Moumane. Ook trainer Cor ten Bosch wil per se kampioen worden: ''Vorig jaar waren we dichtbij, maar we zijn beter dit jaar. Ik heb meer mensen die makkelijk scoren.'' (HAYTZE TEERINK)

Foto Marcel Israel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden