Afbouw Noord/Zuidlijn niet verder vertraagd

Ondanks het faillissement van Imtech blijft oktober 2017 de streefdatum voor de eerste rit van de Noord/Zuidlijn. Volgens ingewijden gaat wethouder Pieter Litjens dit morgen bekendmaken.

null Beeld Remko de Waal
Beeld Remko de Waal

Na het omvallen van Imtech werd gespeculeerd over nieuw uitstel voor de metrolijn. Vooralsnog is daar voor de gemeente geen reden voor, blijkt uit een inventarisatie van alle resterende risico's die binnenkort openbaar wordt.

Na het boren van de tunnel zit het project in de afbouwfase. Imtech was betrokken bij de aanleg van roltrappen en liften, verlichting en andere technische installaties, zoals elektrische systemen die de metro aandrijven en luchtkanalen. Toen het bedrijf in augustus failliet ging, werkten 25 personeelsleden aan de Noord/Zuidlijn, plus 75 inhuurkrachten.

3,1 miljard
Imtech werkte in het consortium VIA Noord/Zuidlijn samen met aannemer Visser & Smit Bouw en die heeft de verplichtingen op zich genomen. Een woordvoerder van VIA Noord/Zuidlijn zegt dat 'belangrijke medewerkers van Imtech zijn overgenomen'. 'De voortgang van het project is hiermee gewaarborgd.'

De druk op de planning groeide al toen in juni onderaannemer Oskomera failliet ging. Dat maakt het des te opmerkelijker dat Litjens vasthoudt aan de beoogde opleverdatum. Bij de start van de bouwwerkzaamheden, in 2002, was het de bedoeling dat de metro in 2011 zou rijden. Het budget was destijds 1,4 miljard euro, inclusief een Amsterdamse bijdrage van 317 miljoen. Inmiddels staat de teller op 3,1 miljard en is de Amsterdamse bijdrage ruim vervijfvoudigd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden