Advocaat: milieuzone weert schonere brommers

Met de milieuzone weert Amsterdam oude brommers uit de stad die minder vervuiling veroorzaken dan nieuwere brommers die de stad nog wel in mogen.

Beeld Floris Lok

Dat bleek dinsdagmorgen in een rechtszaak die was aangespannen tegen de gemeente door eigenaren van brommers en scooters die stammen van voor 2011.

Sinds begin dit jaar is de bebouwde kom verboden terrein voor brommers van voor 2011. Sinds mei worden ook bekeuringen uitgeschreven voor brommers die zich toch in de stad hebben vertoond, nu zo'n veertig per week.

Tegenstanders
Advocatenkantoor Willems heeft zo'n brommer, zei advocaat Hans Mathijsen dinsdag bij de rechter. Maar uit onderzoek dat hij heeft laten uitvoeren, blijkt de viertaktbrommer uit 2006 die het kantoor enkele jaren geleden tweedehands heeft gekocht minder vies dan jongere brommers die de stad nog wel in mogen.

Ook de belangenvereniging voor oldtimers Fehac komt tegen de milieuzone in het geweer, net als particuliere eigenaren. Zo betoogde de bezitter van twee solexen dat zijn tweewielers eveneens minder vervuilend zijn dan sommige brommers die nieuwer zijn.

Bebouwde kom
De tegenstanders van de milieuzone betwisten verder de bevoegdheid van de gemeente om een milieuzone in te stellen en de omvang van de milieuzone.

Voor brommers omspant die namelijk de hele bebouwde kom terwijl oude bestelauto's alleen buiten de Ring moeten blijven. Ook vinden ze de ontheffing voor oudere brommers en de compensatie die de gemeente geeft voor eigenaren die afstand doen van hun oude brommer te karig.

2025
De gemeente betwist niet dat in de stad jonge tweetaktscooters te vinden zijn die voor meer luchtvervuiling zorgen dan sommige andere, oudere brommers die de stad sinds dit jaar niet meer in mogen.

Maar, zo betoogt de gemeente, alle brommers zijn vervuilend. De milieuzone is een tussenstap op weg naar 2025 wanneer alleen emissieloze, elektrische brommers nog welkom zijn.

Deze milieuzone is een overgangssituatie met de bedoeling eerst maar eens de bijzonder vervuilende tweetaktbrommers te weren. Die stammen veelal van voor 2011.

Maar bij de kentekenregistratie is niet vastgelegd of de brommer op tweetakt of viertaktbrandstof rijdt. Vandaar dat de stad is uitgegaan van het moment dat de brommer voor het eerst op de weg is gekomen.

Vraagtekens
De gemeente zet overigens wel vraagtekens bij de test waarmee Mathijsen de uitstoot van zijn brommer heeft gemeten. De apparatuur die gebruikt is, is eigenlijk bedoeld voor apk-keuringen van auto's.

Mathijsen vindt dat de gemeente de mogelijkheid moet geven om per brommer een ontheffing te krijgen als kan worden aangetoond dat de vervuiling binnen bepaalde maatstaven blijft.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden