Advocaat faalde bij contract-adviezen NZ-lijn

Advocatenkantoor Nauta Dutilh heeft Amsterdam volgens een topambtenaar niet behoed voor fouten in cruciale aanneemcontracten voor de Noord/Zuidlijn, die de stad veel geld kostten. De overeenkomsten uit 2002 en 2003, voor de aanleg van metrostations en de boortunnel, werden gesloten onder verantwoordelijkheid van wethouder Geert Dales, daarbij geadviseerd door ingenieursbureaus en stadsadvocaat Nauta Dutilh.

De gemeente dacht dat een vaste prijs was afgesproken. Maar Henk van Veldhuizen, topambtenaar bij het project, vertelde donderdag dat hij 'als juridisch niet geschoolde' bij lezing 'openeinderegelingen' aantrof. Dit werd bevestigd in een arbitragezaak tegen een aannemer, die de gemeente verloor. ''Toen was duidelijk dat we een groot contractueel probleem hadden.''

Honderden meerwerkclaims moesten worden uitbetaald en de kosten explodeerden. Dat dreigde ook bij de nog aan te leggen boortunnel. Belangrijke risico's lagen bij de stad. Pas onlangs zijn de contracten gewijzigd, waarbij de gemeente voor veel geld alsnog vaste prijzen overeenkwam.

''Deze contracten had je niet in deze vorm mogen sluiten,'' aldus Van Veldhuizen. Dat bleek ook uit latere adviezen van andere advocatenkantoren, zoals De Brauw Blackstone, Osborne en Rijkswaterstaat. ''Juridisch heb je geen poot om op te staan,'' vatte Van Veldhuizen ze samen. ''In een van de adviezen stond: hier had de gemeenteadvocaat moeten waarschuwen.'' (BAS SOETENHORST)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden