'Adverteerders weg bij Dumpert en Geenstijl na kritiek'

Geenstijl en Dumpert zouden meerdere adverteerders hebben verloren nadat twee columnisten zich kritisch uitten over het vermeende seksistische karakter van de sites.

Filmpjes worden beoordeeld in de honderdste aflevering van Dumpertreeten.Beeld Dumpertreeten

Inmiddels zouden minstens drie bedrijven hun advertenties hebben gestaakt bij de twee ondernemingen van de Telegraaf Media Groep, meldt de Volkskrant woensdag.

Het gaat om Grolsch, het Wereld Natuur Fonds en de Persgroep, uitgever van onder meer Het Parool. De bedrijven zeggen niet geassocieerd te willen worden met de 'aanstootgevende' inhoud van Geenstijl en Dumpert. De Volkskrant deed navraag bij de adverteerders naar aanleiding van twee kritische columns over de financierders van de sites.

In NRC publiceerde Rosanne Hertzberger een column over het Youtube-programma Dumpertreeten van Dumpert, waarin filmpjes worden beoordeeld met halfnaakte vrouwen.

Hertzberger schreef: 'Weet u, van mij mag je ver gaan in het maken van seksistische, racistische en haatdragende content. Je mag - zoals Dumpert vaak doet - de meest kwetsbare burgers op hun allerzwakste momenten uitbuiten voor je eigen gewin. Je mag naakte vrouwen reduceren tot decorstukken. Ik vind het weerzinwekkend maar de vrijheid gaat best ver voor mij. De vraag is welke adverteerders maken deze content mogelijk?'

Onlineverkrachting
Hertzberger introduceerde op Twitter vervolgens de hashtag #wiebetaaltdumpertreeten en riep mensen op screenshots te plaatsen van de advertenties op het Youtubekanaal.

Heleen Mees plaatste daarop woensdag een column in de Volkskrant waarin ze adverteerders wijst op de seksistische aard van Geenstijl. Ze heeft het in het specifiek over de artikelen die de site plaatste na twee kritische stukken van Volkskrantjournalist Loes Reijmer.

Geenstijl-lezers worden in een van die artikelen gevraagd of ze Reijmer 'zouden doen'. Ruim tweehonderd mensen hebben een reactie geplaatst die volgens Mees het beste omschreven kan worden als een onlineverkrachting. Ze roept net als Hertzberger bedrijven op verantwoording te nemen en hun advertenties te staken. Nu hebben een aantal ondernemingen dat dus ook daadwerkelijk gedaan, zo schrijft de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden