Review

Adrienn Pál **

null Beeld

Regie: Agnès Kocsis
Met: Evá Gabór, Istvan Známenák

Het Hongaarse minimalistische drama Adrienn Pál voert ruim twee uur lang een in het leven vastgelopen, zich vervelende vrouw op.

Een monotoon leven kan spannende cinema opleveren, maar in Adrienn Pál slaat de landerigheid van de dikke verpleegster Piroska (Evá Gabór) al snel op de kijker over.

De dertiger werkt als verpleegster op de terminale afdeling in een ziekenhuis, waar onverschilligheid het sleutelwoord is. Het omgaan met de dood is routinewerk voor haar. Thuis bij Piroska heerst ook de dood, maar dan geestelijk, want haar man (Istvan Známenák) speelt liever met speelgoedtreintjes dan dat hij met haar praat. Omdat Piroska haar onvrede wegeet, heeft ze een kolossaal lichaam.

Het komt in beweging als een patiënt Adrienn Pal blijkt te heten. Zo heette ook haar vroegere beste schoolvriendin, die ze uit het oog verloor, maar nu weer wil ontmoeten. Ze gaat op zoek naar de vrouw, die van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen. Bezoekjes aan oud-klasgenoten die haar misschien aan een adres kunnen helpen, dwingen haar om haar herinneringen bij te stellen. Was Adrienn wel zo'n toffe vriendin? Is het een poging om de stilstand in haar leven te doorbreken?

De Hongaarse regisseuse Agnès Kocsis maakte vijf jaar geleden met Fresh air een gortdroog tragikomisch debuut over een toiletjuffrouw en haar tienerdochter. Het festivalsucces maakte haar blijkbaar overmoedig, want met Adrienn Pál weet ze volstrekt geen maat te houden: de statische scènes duren veel te lang. Erger is dat het haar niet lukt om van Piroska een interessant personage te maken. In zo'n geval duren 136 minuten erg lang. (Jos van der Burg)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden