ADE stiekum van start

Armin van Buuren op de officiële openingsavond van ADE in Escape. Foto ANP

Heel stiekem begon de veertiende editie van het Amsterdam Dance Event (ADE) al een dagje eerder. Vanwege de ingetrokken vergunning voor feesten op motorschip Stubnitz was de organisatie genoodzaakt te schuiven met enkele feesten.

Zo stond Studio 80, op het Rembrandtplein, op dinsdag al vol met danceliefhebbers. Veel muziekprofessionals waren daar nog niet. Die haalden hun festivalpas op woensdagmiddag in Felix Meritis en namen alvast een kijkje bij de eerste seminars.

De woensdag stond in het teken van Music and Bits, een dit jaar aan het ADE toegevoegd programma-onderdeel, waarin in online muziek gespecialiseerde bedrijven als Last.fm en SoundCloud zich presenteerden.

De echte muzikale kickoff was gisteravond met binnen het genre zeer uiteenlopende feesten. Tijdens eerdere edities bleef het programma van de eerste avond vaak beperkt tot de officiële openingsparty's, dit jaar in Paradiso en de Melkweg, nu waren er al twaalf locaties waar gedanst kon worden, met grote namen als Fatboy Slim (Panama) en Armin van Buuren (Escape). Dat was ook iets meer dan organisator Richard Zijlma van Buma Cultuur had verwacht. Maar het enthousiasme voor het festival is groot.

Zo ook bij de van tevoren uitverkochte Viral Radio-avond in Trouw aan de Wibautstraat, waar even na elven het roodgemutste duo Knalpot het spits afbeet. Drummer Gerri Jaeger en bassist/toetsenist Raphael Vanoli, beiden ooit naar Amsterdam verhuisd om jazz te studeren, maken instrumentale grooves met veel tempowisselingen waarop het nog lastig dansen bleek. Vanoli bespeelde met links zijn gitaar en sloeg met zijn rechterhand op een keyboard om overstuurde en scheurende geluiden te produceren. In het sterke laatste nummer van de set zorgden de live visuals van de New Yorkse artieste Martha Colburn voor een extra psychedelisch effect.

In Studio 80 liet de Amsterdamse producer Bas Bron, de laatste jaren vooral bekend als het muzikale brein achter De Jeugd van Tegenwoordig, weer eens van zich horen onder één van zijn talloze andere pseudoniemen: Seymour Bits. Maar welke naam hij ook kiest, zijn liefde voor elektro, Prince, funk en de daarbij horende vocoderstem hoor je overal in terug. Bron mixte bekendere liedjes met een voorproefje van een begin volgend jaar te verschijnen nieuw album.

In de late uren maakte de Amerikaanse dj The Gaslamp Killer gehakt van het idee dat je als dj keurig alle plaatjes aan elkaar moet draaien. Met cirkelzagende dubstep, Afrikaanse vibes, Turkse jaren '70 psychedelica, vintage hiphop en Jimi Hendrix zette hij de dolenthou­siaste menigte steeds op het verkeerde been. Geen echte verrassing meer voor de kenners, hij stond in mei ook al in Trouw en daarna op 5 Days Off én Lowlands, maar o zo lekker om zo'n eerste festivalavond mee af te sluiten. De kop is er af. Morgen (25 locaties!) zullen echt zware keuzes moeten worden gemaakt. (SANDER KERKHOF)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden