Plus

ADE Sound Lab: lekker klooien in de elektronische speeltuin

In ADE Sound Lab in het Compagnietheater kunnen liefhebbers van dancemuziek lekker klooien met de nieuwste apparatuur.

In de ADE Playground kunnen bezoekers zich laven aan de nieuwste producten op het gebied van elektronische muziek Beeld Amaury Miller
In de ADE Playground kunnen bezoekers zich laven aan de nieuwste producten op het gebied van elektronische muziekBeeld Amaury Miller

Waar zou dance zijn zonder de TR-808? De analoge drumcomputer uit de jaren tachtig leverde het genre de beats waarop het zo lekker dansen was. Inmiddels is er veel geavanceerdere apparatuur, maar het geluid van de 808 is, al dan niet in gesampelde vorm, nog altijd geliefd.

De drumcomputer van de firma Roland inspireerde het kunstenaarscollectief Sonic Robots tot de installatie MR-808. Tijdens ADE staat hij in de hal van het Compagnietheater. Het apparaat kan dezelfde drum­sounds voortbrengen als de 808, zij het dat hier onder meer een echte snaredrum en een echt bekken worden bespeeld door robots.

Het Compagnietheater is deze week één grote elektronische speeltuin. ADE Playground heet de zaal waarin fabrikanten van elektronische instrumenten, de firma Roland weer voorop, deelnemers van het conferentiedeel van ADE laten kennismaken met hun nieuwste producten. Overal waar je kijkt, zie je mannen met ernstige gezichten en koptelefoons op, toetsen indrukken en aan knoppen draaien. Erg sexy ziet dat er niet uit.

Jean-Michel Jarre
Synthesizer­veteraan Jean-Michel Jarre zei een paar jaar ­geleden op ADE al dat elektronische muziek een visueel probleem heeft: je kunt tegenwoordig muziek maken op een laptop, maar heel spannend om naar te kijken is dat niet. Waarom, vroeg de Fransman zich af, bedenken fabrikanten geen elektronische instrumenten die zich uiterlijk kunnen meteen met bijvoorbeeld een elektrische gitaar?

Jean-Michel Jarre zou zijn hart ophalen op de bovenverdieping van het Compagnietheater, waar onder de noemer ADE Sound Lab elektronische instrumenten van het écht experimentele soort worden gepresenteerd. Uiterlijk speelt daarbij vaak geen ondergeschikte rol.

Zo is er het Formonium. Het instrument, waarbij je klanken creëert door stokken omhoog of omlaag te bewegen, brengt het lichamelijke terug in de elektronische muziek, zegt Arvid Jense, een van de bedenkers. "Voor wie er genoeg van heeft de hele dag maar naar een beeldscherm te staren."

Accordeon
It's a man's world in het Compagnietheater, maar de bedenker van de Neo, nog zo'n opvallend instrument, is een vrouw. Een ronde schijf is het, met gaatjes waarin balletjes kunnen worden gelegd. Verplaats de balletjes en er klinken elektronische geluiden.

Hoe kwam Lola Gielen, een designer uit Eindhoven, erop? Ze lacht. "Ik had graag een traditioneel instrument willen bespelen. Ik heb accordeon ­geprobeerd, maar het lukte me niet. Toen heb ik een instrument bedacht dat makkelijk onder de knie te krijgen was." Een prachtig instrument is het, maar een grote toekomst in de dance lijkt er niet voor weggelegd. "Nou, je kunt er wel loops mee maken; drumpatronen en baslijnen."

Vrolijke kleuren
De Dato Duo, bedacht door Toon Welling en ­David Menting, kan door twee personen worden bespeeld, maar in je eentje is het ook fijn klooien op dit zeldzaam toegankelijke instrument: binnen een paar minuten waan je je een eenmans-Kraftwerk.

Het houten apparaat met knoppen en schuifjes in vrolijke kleuren doet denken aan iets uit de verantwoorde speelgoedwinkel. Welling: "Hij is bedacht toen mijn kinderen klein waren. Ze zagen mij met echte synthesizers en wilden ook zoiets." Volgens een foldertje is de Dato Duo geschikt voor 'kinderen van 3 tot 99 en daarboven'. Hij kost 329 euro.

Dit is de tweede aflevering van een korte serie over het Amsterdam Dance Event.

Lees ook de eerste aflevering: Het hart van ADE is nog altijd een conferentie, waar zwart het nieuwe zwart is

Volg alle ontwikkelingen rond het evenement in ons blog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden