'ADE is een Walmart voor de dance-industrie'

Zo'n beetje de hele elektronische muziekindustrie reist komende week af naar Amsterdam, voor de twintigste editie van het Amsterdam Dance Event (ADE). Wat in 1995 begon met een kleinschalig programma voor driehonderd professionals en optredens op hooguit vijf locaties in de stad, is inmiddels uitgegroeid tot 's wereld grootste conferentie en clubfestival voor elektronische muziek. 'ADE is een landmark geworden. Als je in de sector zit, moet je er eigenlijk wel naartoe', zegt directeur Richard Zijlma.

Directeur Richard ZijlmaBeeld anp

En dat heeft volgens hem weer een grote aantrekkingskracht op bezoekers. Naar verwachting komen er dit keer zo'n 365.000 uit binnen- en buitenland op de meer dan driehonderd evenementen af. 'Amsterdam ademt vijf dagen lang dance', zegt Zijlma. Met optredens van 2200 artiesten, is de stad een ontmoetingsplek waar onder anderen uitgevers, platenlabels, managers en agenten vanuit de hele wereld met elkaar zaken doen. 'Het is een soort Walmart (supermarktketen) voor de dance-industrie.'

De groei van het evenement is hand in hand gegaan met het succes van de Nederlandse dj-scene en de populariteit van de muziekstroming wereldwijd, weet de directeur. Overigens waren er ook moeizamere edities. 'Bijvoorbeeld zo'n twaalf jaar geleden met het omslagpunt naar het digitale tijdperk, waarbij mensen muziek gingen downloaden in plaats van kopen. In deze fase was er niet meteen een antwoord op de vraag naar alternatieve verdienmodellen.' Dj's waren toen volgens hem ook nog niet de popsterren die het nu zijn. 'De hele sector heeft zich toen opnieuw uitgevonden.'

Inmiddels is de dance-industrie volgens Zijlma te vergelijken met breedtesport, zoals voetbal. 'Je hebt de top die ook op toplocaties optreedt en veel verdient. Daarnaast heb je overal ter wereld mensen die muziek produceren en dj'en, van wie sommigen een beetje bijverdienen in een lokale club op de zaterdagavond.'

Drugs
De directeur zou graag zien dat meer hightech-bedrijven hun innovaties te presenteren op het evenement. Bedrijven als Spotify, Facebook en YouTube hebben zich al aan ADE verbonden.

Omdat vorig jaar tijdens ADE drie bezoekers zijn overleden aan de gevolgen van drugsgebruik, is er dit keer extra aandacht voor het gebruik hiervan. 'Het gevoel van verslagenheid overheerste', blikt Zijlma terug. Volgens hem heeft het ertoe geleid dat nog beter wordt gewaarschuwd voor de gevaren en dat drugsgebruik ook bespreekbaarder is geworden. 'We krijgen veel positieve reacties op de campagne van Jellinek, zoals uit Amerika waarbij ze aangaven dat zoiets bij hen vrijwel ondenkbaar zou zijn.'

Beeld anp
Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden