PlusInterview

Adam Driver: ‘Het klinkt anders als je zingt in volle vaart op een motorfiets’

In de groteske musical Annette – de eerste Engelstalige productie van het Franse enfant terrible Leos Carax – speelt de Amerikaanse steracteur Adam Driver (Star Wars, Paterson, Lincoln, Marriage Story) een zelfdestructieve stand-upcomedian die een haat-liefdeverhouding onderhoudt met de pers én zijn publiek en een relatie heeft met een geliefde operazangeres (Marion Cotillard).

Adam Driver in Annette. Beeld
Adam Driver in Annette.

Annette was afgelopen juni de openingsfilm van het festival van Cannes; Driver gaf er één kort interview, op een afgeladen balkonnetje met uitzicht op de Middellandse Zee, voordat hij weer terugvloog naar de VS, voor de opnames van White Noise van Noah Baumbach.

“Ik heb veel gerepeteerd met Michael Rafter, met wie ik eerder aan Marriage Story heb gewerkt. Liedje voor liedje, maandenlang. Maar gelukkig waren de Sparks (die de muziek deden) en Leos Carax heel stellig dat het vertellen van het verhaal vooropstond en dat de muzikaliteit op het tweede plan kwam. We hebben de liedjes van tevoren in de studio opgenomen als back-up, maar we hebben alles ook live gezongen en het over-, overgrote deel daarvan is ­gebruikt. Want het klinkt nu eenmaal anders als je zingt op een boot, terwijl er liters water over je heen gutsen, of in volle vaart op een motorfiets, of als je je partner beft. Met het studiogeluid erbij zou het niet hetzelfde zijn.”

Foxterriër

Wat Leos Carax hem precies heeft verteld over zijn rol, zegt Driver niet meer precies te weten. “Het is zeven jaar geleden dat ik een eerste versie van het scenario kreeg. Leos wilde er met me over praten, maar ik zei direct ja. Ik houd van zijn werk en wilde altijd al eens met hem werken. Produceren ging ook als vanzelf; ik vind het als acteur ook prettig om me met alle details te bemoeien, dus dit was een logisch gevolg.”

Adam Driver en Marion Cotillard. Beeld
Adam Driver en Marion Cotillard.

Zijn belangrijkste taak als producent was ervoor te zorgen dat iedereen het naar zijn zin had op de set, ook ­acteurs die maar voor een of twee dagen werden ingevlogen. En tijdens de opnamen in Brussel moest Driver alles op alles zetten nadat Javelot, de foxterriër van Carax, was weggelopen. Driver deed een oproep op sociale media: wie Javelot terugbezorgde kreeg een filmrol aangeboden. “Ik moest toch iets!? Leos zonder zijn hond is als een tennisspeler zonder racket. Hij was hulpeloos.” Met een lach: “De snelle terugkeer van Javelot was waarschijnlijk mijn belangrijkste bijdrage als producent.”

De fraai vormgegeven, 140 minuten durende musical lijkt iets te willen zeggen over #MeToo, giftige mannelijkheid en de obsessie van de media voor sterren en wonderkinderen, maar Driver wil niet zeggen waar de film, hij en Cotillard krijgen erin ook een liefdesbaby: een houten pop met rood haar, flaporen en een stem als een nachtegaal, volgens Carax of volgens hemzelf over gaat. “We hebben daar nauwelijks over gepraat. Ik heb er als acteur ook niks aan om te weten wat het thema van de film is. En als ik het al wist, zou ik het niet zeggen. Ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet kunnen bepalen. Als ik nu zeg wat het volgens mij is, krijgt dat een bepaalde waarde. Dus daar begin ik niet aan. Dat zou de lol verpesten.”

Volg alles over filmfestival Paff op onze overzichtspagina.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden