Oliebollentest

AD-test zet oliebol weer op de kaart

Het AD publiceert vandaag voor de 20ste keer de Nationale Oliebollentest. In 1993 begonnen met een vergelijking tussen zes verkooppunten, is het onderzoek uitgegroeid tot een instituut waarvoor dit jaar maar liefst 131 adressen zijn bezocht.

Paul Hovius begeleidt en beschrijft al 20 jaar de AD Oliebollentest Beeld Arie Kievit
Paul Hovius begeleidt en beschrijft al 20 jaar de AD OliebollentestBeeld Arie Kievit

De Oliebollentest hoort inmiddels net zo zeer bij de jaarwisseling als vuurwerk. In de afgelopen twee decennia is er veel veranderd. Van iets dat er tegen het einde van het jaar 'even' werd bijgedaan, is de oliebol uitgegroeid tot een product waarin je kunt excelleren en waarmee je je als bakker kunt onderscheiden. Sommige bakkers erkennen ruiterlijk dat de oliebollentest hun leven heeft veranderd en soms zelfs hun zaak heeft gered. Dankzij de test kreeg hun vakmanschap een breder podium en dat betaalde zich uit.

Vroeger reageerden oliebollenbakkers nog wel eens verontwaardigd als zij door het AD op hun prestaties werden aangesproken. Werd er nog wel eens gedreigd met het blokkeren van de drukkerij of het leegstorten van blikken olie in de centrale ontvangsthal.

Tegenwoordig is het AD in bijna alle kramen welkom voor een kop koffie en melden bakkers zich bij tientallen aan om maar mee te mogen doen. Sterker nog, zijn zij zelfs verontwaardigd als dat om allerlei redenen eens niet mogelijk is.

Een goede beoordeling in de Nationale Oliebollentest staat voor een piekende omzet en lange wachtrijen met vrolijke klanten. De oliebol staat weer helemaal op de kaart. De meest getalenteerde bakkers van het land hebben hun beste beentje weer voorgezet. Het onderste is uit de kan gehaald om voor u de beste oliebol te bakken. De laatste jaren is de kwaliteit omhoog geschoten, de concurrentie - vooral aan de top - is toegenomen. Was het pakweg 15 jaar geleden nog mogelijk om met een 8,5 de test te winnen, vandaag de dag scoort de gehele top 10 tenminste dit cijfer. En daar profiteert de consument weer van.

En natuurlijk zijn er belangrijker dingen in het leven, maar tegelijkertijd is het fascinerend om te zien, hoe op honderden plaatsen in het land vakmensen hard aan het werk zijn om uw oudejaarsviering extra op te vrolijken met een goede oliebol.

Bekijk de volledige uitslag van de AD Oliebollentest 2012

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden