AD past na kritiek oliebollentest aan

Het AD gaat in de jaarlijkse oliebollentest alleen nog de beste 75 adressen noemen. 'Leedvermaak is geen vermaak,' zegt hoofdredacteur Hans Nijenhuis.

null Beeld anp
Beeld anp

Dat schrijft Nijenhuis vrijdag in een verklaring op de site van het AD. Die aanpassing is gedaan na een aanhoudende storm van kritiek over de test.

Zo vinden verschillende bakkers de recensies onnodig kwetsend. Teksten die bovendien niet worden geschreven door de mensen van het Centrum van Smaakonderzoek die de oliebollen testen, maar door de redactie van het AD.

Leedvermaak
Daarnaast zijn de cijfers bij de recensies veel lager dan door de panelleden gegeven worden. Zij beoordelen bakkers op z'n laagst met een 3, maar dat wordt door AD-redacteuren omgerekend naar minimaal een 1.

Maar dat soort lage cijfers komen er niet meer. Alleen de 75 beste adressen komen in de krant. "We zijn op zoek naar de beste oliebollen voor onze lezers, dat moet centraal staan. We zijn er niet om hardwerkende ondernemers de stuipen op het lijf te jagen. Het wordt er misschien ietsje saaier van, maar leedvermaak is geen vermaak."

Kritiek
Nijenhuis schoof donderdagavond bij Jinek aan om in discussie te gaan over de test. Zijn optreden leidde tot veel kritiek, met name zijn uithaal naar oliebollenbakkers Jordy Bakker en Bianca van Rijn die ook aan tafel zaten. Hij zei: "Als je bakt zoals je praat, dan verbaast het me niet zo dat je als laatste bent geëindigd."

Een foute opmerking, zo schrijft de hoofdredacteur nu. "Dat was niet AD, dat was oliedom."

Lees ook: Hoofdredacteur AD vliegt uit de bocht in oliebollendiscussie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden