Actie moet einde maken aan uitbuiting hotelschoonmakers

Hotels in Amsterdam zetten zich nog te weinig in voor de arbeidsomstandigheden van hun schoonmakers. Vakbond CNV gaat langs met een herinnering én een natte mop. "We moeten lobbyen voor rechten die al zijn vastgelegd."

null Beeld anp
Beeld anp

In eigen tijd doorwerken, niet betaald krijgen per uur maar per schoongemaakte kamer en geen contact met de werkgever: het is een greep uit de vele euvels waar schoonmakers in de hotelbranche in Nederland dagelijks mee te maken hebben.

Om een einde te maken aan de uitbuiting in de schoonmaaksector ontwikkelden werkgevers, vakbonden en overheid in 2011 samen de zogenoemde schoonmaakcode: een convenant waaronder hotels hun handtekening zetten om te laten zien dat zij bij de schoonmaak niet enkel op de prijs letten, maar schoonmakers ook netjes en eerlijk behandelen.

Wet en cao
Vakbond CNV ging al eens langs bij hotels in de stad om de bedrijfsleiding te wijzen op de schoonmaakcode. Toch zijn er maar bar weinig hotels die zeggen bereid te zijn zich actief in te zetten voor schoonmakers. In Amsterdam tekenden nog geen tien hotels het convenant, terwijl de stad er meer dan vijfhonderd telt. Reden voor de vakbond om vandaag bij hotels langs te gaan met een ludieke actie: wie de code nog niet heeft ondertekend kan een natte mop verwachten. "Een echte," zegt vakbondsbestuurder Erik Maas. "We zijn al jaren aan het lobbyen voor de rechten van schoonmakers. Rechten die al zijn vastgelegd in de wet en in cao's nota bene."

Vriendelijke herinnering
Veel hotelbedrijven maken zich er volgens de vakbond makkelijk van af. Zeventig procent van de Amsterdamse hotels heeft de schoonmaak uitbesteed en wijst bij misstanden naar het schoonmaakbedrijf.

Hoewel Maas en collega's veelvuldig met een brief onder de arm bij hotels als het W Hotel, Ibis CS en Victoria Hotel zijn langsgegaan, hebben zij nog niet besloten met de code mee te doen: "Als die hotels nu zelf ook verantwoordelijkheid zoude nemen..."

Voor Mandy William (57), een schoonmaker van het American Hotel dat wel de schoonmaakcode heeft ondertekend, maakt het wel degelijk uit. "Het is leuk werk, maar soms, zoals toen ik bij Ibis werkte, werd er te veel van de kamermeisjes gevraagd."

Nur Thomsinha (42) kreeg per kamer betaald, maar klaagde nooit. "Ik ben allang blij dat ik een baan heb. En om eerlijk te zijn wist ik niet dat niet per kamer betaald mocht worden."

Maikel van Eijk, facilitair manager van het Victoria Hotel, zegt nergens van af te weten. "Ik ben niet bekend met die lijst. Als CNV aanklopt, ben ik bereid te kijken naar mogelijkheden." Omdat het CNV zegt wel eerder langs te zijn geweest, kan het hotel net als zeven andere hotels in de stad (zie kader) vandaag een natte mop verwachten. "En een vriendelijke herinnering om alsnog mee te werken," zegt Maas.

Als de moppen zijn uitgedeeld fietsen de bestuurders ook nog langs het American Hotel, Amsterdam Tropen Hotel en The Albus Hotel. "Dat zijn de hotels die het wel goed doen." Zij krijgen een gouden emmer uitgereikt.

Hotels met mop

- Hotel Krasnapolsky
- W Hotel
- Ibis CS
- Victoria Hotel
- Ibis Styles
- Hotel Kimpton de Witt
- Avenue Hotel
- Hotel de l'Europe

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden