ACM onderzoekt voordelen KLM

Schiphol en KLM moeten op hun tellen passen. Marktwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat onderzoeken of KLM niet te veel financiële en organisatorische voordelen geniet op Schiphol ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen.

Een Dreamliner van KLM op Schiphol Beeld anp

Dit doet de toezichthouder naar aanleiding van klachten van de concurrenten van KLM, zegt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM. "KLM heeft een bevoorrechte positie vanuit de gedachte dat dit de netwerkkwaliteit van Schiphol (een goede ontsluiting tot de rest van de wereld, red.) op peil houdt."

"Wij kijken nu of KLM ook voordelen heeft die niet nodig zijn om de netwerkkwaliteit goed te houden. Dat doen we door alle betrokken spelers te vragen welke contacten en afspraken er zijn met Schiphol."

Netwerkkwaliteit
De ACM houdt als toezichthouder in de gaten of bedrijven eerlijk met elkaar concurreren. Een onderzoek van de ACM kan ertoe leiden dat bedrijven worden beboet als zij de mededingingsregels hebben overtreden.

Een goede netwerkkwaliteit is van belang voor een luchthaven, zegt Fonteijn. "De kwaliteit van Schiphol hangt samen met de hubfunctie: met reizigers die aankomen en vertrekken, maar ook met mogelijkheden voor overstappers."

Maar het is de vraag hoe groot de rol van KLM moet zijn om de netwerkkwaliteit van Schiphol op peil te houden. ACM-voorzitter Fonteijn: "Ik denk dat veel mensen het wel fijn vinden dat je vanaf Schiphol met KLM alle kanten op kan, maar misschien is dat niets meer dan emotie. Andere maatschappijen kunnen immers ook overal heen vliegen."

Grenzen
Het achterliggende dilemma van Schiphol is volgens Fonteijn dat de luchthaven verschillende belangen moet dienen. Enerzijds is het een commercieel bedrijf, anderzijds dient Schiphol als luchthaven - die deels in handen is van de overheid - een publiek belang.

"Als je Schiphol gewoon zijn werk zou laten doen, krijgen andere luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk veel meer mogelijkheden. Er zijn luchtvaartdeskundigen die zeggen dat je het beter vrij kunt laten, dat het wel goed komt met de netwerkkwaliteit. Wij gaan kijken waar de grenzen liggen."

Rol van de overheid
De relatie tussen Schiphol en KLM leidt geregeld tot discussie. Andere luchtvaartmaatschappijen vinden veelal dat de twee te veel aan elkaar klitten, terwijl er bij KLM juist frustratie is omdat Schiphol steeds vaker zijn eigen weg kiest en meer ruimte geeft aan andere maatschappijen.

Wat het helemaal complex maakt, is de rol van de overheid. Deze besloot vorig jaar om voorlopig geen extra landingsrechten toe te kennen aan luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten, omdat deze staatssteun zouden krijgen. Dat was fijn voor de positie van KLM, maar was minder fijn voor de groeipotentie van Schiphol.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden