Opinie

Achmed Baâdoud: 'Schrappen buslijn 21 is onacceptabel'

Met het schrappen van een deel van buslijn 21 raken honderden mensen hun verbinding met de rest van de stad kwijt. Dat is onacceptabel, betoogt Achmed Baâdoud.

null Beeld Het Parool
Beeld Het Parool

Als het aan het GVB en Stadsregio Amsterdam ligt, moeten ruim 600 huishoudens, onder wie veel ouderen, straks tot wel een kilometer lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte.

Ruim 2500 wekelijkse bezoekers aan sportpark de Eendracht kunnen niet meer met het openbaar vervoer naar hun training of wedstrijd komen. Volkstuinenparken worden voor Amsterdammers zonder auto onbereikbaar. Het groeiende aantal bezoekers aan het nieuwe recreatie- en evenementengebied Tuinen van West en aan de ondernemers in dit gebied kan alleen nog met de auto komen. Dat zijn de gevolgen als Stadsregio Amsterdam en het GVB hun plannen doorzetten om de route van buslijn 21 in te korten.

Vanwege ingrijpende bezuinigingen bij Stadsregio Amsterdam wordt er gesneden in het openbaar vervoer. Buslijn 21, momenteel vrijwel de enige verbinding voor deze wijk in Nieuw-West, krijgt een verkorte route. Eerst is de norm van 400 meter voor bushaltes losgelaten. In plaats daarvan wil de stadsregio 'ruimte laten voor gelijkwaardige of zelfs betere vervoersoplossingen' voor gebieden buiten de Ring waar geen fijnmazig netwerk van verbindingen is. Echter, GVB biedt géén alternatieven voor deze kaalslag.

Wij vinden de consequenties van deze verkorting en de versobering van het openbaar vervoer in Nieuw-West daarom onacceptabel en deze maatregel ondoordacht. Ook bewoners van ons stadsdeel zijn boos en ongerust. Inmiddels hebben ruim 600 mensen op www.petities.nl voor behoud van buslijn 21 getekend. Facebook heeft ruim 1700 'likes' voor behoud van dit deel van de buslijn.

Wij hebben daarom de heer Litjens, verantwoordelijk bestuurder bij de Stadsregio Amsterdam, het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam en GVB opgeroepen om met ons te kijken naar alternatieven voor een goede bereikbaarheid, nu en in de toekomst, van dit deel van Nieuw-West. Eén alternatief kan zijn een beperkte dienstregeling tijdens de daluren, of het schrappen van slechts één of twee haltes, waarbij de huidige eindhalte blijft bestaan. Deze flexibiliteit toont GVB wel bij andere tram- en buslijnen dus wij zijn ervan overtuigd dat dit ook kan voor buslijn 21.

null Beeld Jean-Pierre Jans/Het Parool
Beeld Jean-Pierre Jans/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden