ABN Amro: Snoepwinkel op retour, chocoladezaak groeit

Nederlanders snoepen steeds minder en dat is terug zien in de winkelstraat. Het aantal snoepwinkels is sinds 2005 met een kwart gedaald, schrijven economen van ABN Amro.

Beeld Eva Plevier

Zaken die gespecialiseerd zijn in chocolade vormen een uitzondering en groeien juist in aantal.

Kenners van de bank wijten de teruggang van snoepwinkels aan het negatieve imago van suiker. Nederlanders zijn zich steeds bewuster van de negatieve gevolgen ervan voor de gezondheid, waardoor de suikerconsumptie in de afgelopen tien jaar met 10 procent is afgenomen. In de verkoop van snoepgoed zit daardoor amper groei, aldus ABN Amro.

Gezonder imago
Chocola doet het met een stijging van de verkoopwaarde van 20 procent in de afgelopen vijf jaar stukken beter. De lekkernij heeft een gezonder imago dan ander snoep, mede dankzij varianten met een hoog cacaogehalte, weinig suiker of een vegan label.

Ook wordt er meer geïnnoveerd in repen met bijzondere ingrediënten, zoals avocado of thee. Winkeliers die zich vooral op chocolade richten profiteren van die populariteit. Hun vloeroppervlakte in winkelgebieden is sinds 2005 verdubbeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden