ABN AMRO opnieuw getroffen door DDoS-aanval

ABN AMRO is opnieuw getroffen door een zogenoemde DDoS-aanval, waardoor de bank kampt met een storing van diensten.

null Beeld anp
Beeld anp

Medewerkers van de bank zijn hard bezig een oplossing te vinden voor de problemen, aldus een woordvoerder.

Rond 12.00 uur zondagmiddag begon de DDoS-aanval, die nog steeds gaande is. Hierbij wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. Klanten kunnen hierdoor moeilijk of niet gebruik maken van diensten zoals internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal.

Op zaterdagavond werd de bank ook al getroffen door zo'n aanval. Volgens de woordvoerder begon die aanval rond 20.00 uur en duurde tot na middernacht. Zondagochtend meldde de bank dat de problemen waren verholpen. Detailhandel Nederland heeft in reactie op de storing laten weten zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer.

Volgens de woordvoerder van ABN AMRO betreft het geen hack. De veiligheid van klantdata is daardoor nooit in gevaar geweest, zegt ze. Wanneer de problemen verholpen zijn, is onduidelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden