Aantal treinstoringen Schipholtunnel stoomt af op record

Het aantal treinstoringen op de Schiphollijn neemt snel toe. Dit jaar stoomt de hoofdpijnspoorlijn af op een record.

Mensen in de trein bij SchipholBeeld anp

Dat is af te leiden uit gegevens van de website rijdendetreinen.nl, die storingen in Nederland bijhoudt. De teller voor 2015 staat nu op 103. Over het hele vorige jaar werd het spoor rond de luchthaven 94 keer getroffen, in 2013 werden tachtig incidenten geteld.

Waardoor die groeiende stroom problemen op het kleine traject wordt veroorzaakt, is nog steeds niet in alle gevallen duidelijk. Het overgrote deel heeft te maken met sein- en wisselstoringen. Daarnaast is wel bekend dat opwaaiend stof van langsrijdende treinen brandmeldingen veroorzaakt. In veel gevallen kunnen treinen wel degelijk rijden, maar geven sensoren rond het spoor toch aan dat er iets mis is.
Doordat veel wissels zijn weggehaald, is er te weinig flexibiliteit om storingen snel op te lossen.

Vier grote aannemers
Eerder deze maand stelde topman Pier Eringa van ProRail dat de spoorbeheerder te afhankelijk is geworden van vier grote aannemers doordat het bedrijf zelf te weinig deskundigheid in huis heeft.
D66-gemeenteraadslid Bart Vink vraagt al langer aandacht voor de problemen met het treinverkeer rond Schiphol. Hij heeft erop aangedrongen dat de gemeenteraad met tunnelexperts en treindeskundigen om de tafel gaat. Vink verwacht zelf echter dat deze expertmeeting pas in november kan plaatsvinden.

De nood is hoog, zegt hij. 'Dit is Nederland onwaardig. Iedereen snapt dat er weleens iets kan gebeuren, maar op het Schipholspoor is het steeds mis. En dat terwijl Schiphol essentieel is voor de economie van onze stad. Denk alleen al aan al die mensen die er werken die ondertussen niet meer met de trein naar hun werk gaan. Ik reis door alle storingen zelf ook liever over Haarlem.'

Storend
ProRail zegt de overlast voor reizigers zeer vervelend te vinden. Volgens een woordvoerder is het belang van een goed bereikbare luchthaven inderdaad zeer groot. 'Wij werken aan een verbeteraanpak waarbij onder meer extra inspecteurs worden ingezet en storingsploegen veel dichter op het spoor worden gestationeerd. Doel is alertheid te vergroten en aanrijtijden te verkorten.' Sindsdien is het aantal storingen echter zeker niet afgenomen.

Rikus Spithorst van de belangenorganisatie Maatschappij voor Beter OV zegt dat reizigers op weg naar Schiphol gelijk hebben als zij de auto nemen in plaats van de trein. Hij wil dat ProRail het spoor minutieus gaat onderzoeken. 'Door het hele land gaan treinen door tunnels, maar bij Schiphol gaat het keer op keer fout. Blijkbaar zijn de sporen en de wissels gewoon niet goed aangelegd.'

De problemen hebben er al toe geleid dat ondernemersorganisatie VNO-NCW en de luchthaven voorstander zijn van het doortrekken van het Amsterdamse metronet naar Schiphol, waardoor reizigers een alternatieve manier hebben om de luchthaven te bereiken.

Vink vindt dat bespottelijk. 'Je gaat toch niet een metrolijn aanleggen omdat je het niet voor elkaar kunt krijgen een trein door een tunnel te laten rijden?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden