Aantal taxichauffeurs in Amsterdam explosief gestegen

Het aantal taxichauffeurs in Amsterdam is de eerste helft van dit jaar explosief gestegen. Doordat chauffeurs steeds minder ritjes per dag kunnen maken, neemt de kans op gesjoemel toe.

'De meeste chauffeurs zijn blij als ze aan het eind van een werkdag net uit de kosten zijn' Beeld anp

Uit cijfers die ING Economisch Bureau op verzoek van Het Parool verzamelde, blijkt dat de eerste helft van dit jaar vijfmaal zo veel mensen zijn begonnen als taxichauffeur als in de eerste zes maanden van vorig jaar. Stroomden in 2015 in deze periode nog 76 mensen de taxibranche in, dit jaar zijn dat er al 382.

Vanuit de taxiwereld klinkt al langer de roep om een stop op het aantal chauffeurs in de stad. In Amsterdam zijn ruim 4200 straattaxi's. Ook Rotterdam kent een toename van het aantal chauffeurs, maar daar liggen de aantallen beduidend lager.

Minimumloon
Volgens Bas Vos van het Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi zijn er veel te veel mensen actief in de taxibranche. "De rijders kunnen de eindjes nauwelijks meer aan elkaar knopen, de meeste chauffeurs zijn blij als ze aan het eind van een werkdag net uit de kosten zijn. We praten over minimumloon, en lager."

Door de propvolle markt staat ook de kwaliteit van de diensten onder druk. "Als je twee of drie ritten op een dag hebt, doen chauffeurs er soms alles aan om het uiterste eruit te halen. Dat is niet goed, maar wel een gevolg van het feit dat iedereen zomaar taxichauffeur kan worden."

De gemeente zegt niets te kunnen doen aan de groei van het aantal chauffeurs en stelt dat het landelijk beleid is de taximarkt vrij te geven.

Ook is taxichauffeur geen beschermd beroep, aldus een woordvoerder. "Er zijn geen juridische mogelijkheden een plafond in te voeren voor het aantal Amsterdamse vergunningen."

Nachtelijke standplaats
Wel onderzoekt de gemeente hoe in het stadshart maatregelen kunnen worden genomen om de druk en overlast van grote aantallen taxi's op de openbare ruimte en het netwerk te verminderen. "Tegelijkertijd dringen we de verkeersdruk terug door meer aandacht te geven aan de verkeersdoorstromingsmogelijkheden bij werk in de openbare ruimte en de bereikbaarheid van taxi's. Het experiment op het Rembrandtplein, met een nachtelijke pop-upstandplaats, is daar een succesvol voorbeeld van."

Voor de zomer stelde een groep van duizend chauffeurs dat er een volumebeleid moet worden ingevoerd. Volgens woordvoerder Youssef Amraoui heeft dat Amsterdam slechts zevenhonderd standplaatsen. Volgens hem is er steeds een enorme groep chauffeurs die oeverloos rondjes rijdt.

Beeld Laura van der Bijl/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden