Aantal stunts met kiloknallers stijgt met 19 procent

Supermarkten stunten steeds vaker met goedkoop vlees. Het aantal stunts met 'kiloknallers' in supermarkten is vorig jaar met 19 procent gestegen. Dat is niet volgens de afspraken die met het kabinet zijn gemaakt. Dit zegt de stichting Wakker Dier vandaag.

Reclame voor vlees bij een supermarkt.Beeld ANP

De dierenwelzijnsorganisatie vindt dat hiermee de maat vol is en kondigt acties aan bij supermarkten die kiloknallers blijven verkopen. Volgens de stichting zijn met het kabinet afspraken gemaakt over de verkoop van 'eerlijke producten voor een eerlijke prijs' en het stimuleren van diervriendelijk vlees. Een kiloknaller is industrievlees met een kiloprijs van minder dan 4,12 euro. Dat is de gemiddelde prijs van kattenvoer.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) laat in een reactie weten dat er nooit afspraken zijn gemaakt over het aanbiedingen- en prijsbeleid van supermarkten. Wel zijn er afspraken gemaakt over het duurzamer maken van varkensvlees. 'Die afspraken worden gewoon nagekomen', aldus een woordvoerster van het CBL.

Wakker Dier onderzoekt sinds 2011 de aanbiedingen van de acht grootste supermarkten. De organisatie dringt al jaren aan op een verbod op het aanbieden van vlees onder de kostprijs. Een wettelijk verbod is volgens staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma echter niet mogelijk. Ook een minimumprijs voor vlees is niet aan de orde. Dat komt door Europese regels, aldus Dijksma.

Lichte daling
De eerste jaren daalde het aantal kiloknallers licht tot 266 in 2013. Maar in 2014 steeg het aantal weer tot 316, een stijging van 19 procent, aldus Wakker Dier. Volgens de dierenorganisatie stunten de supermarkten C1000 en Emté het meest met vleesaanbiedingen. Albert Heijn en C1000 stunten het vaakst met plofkip. Wakker Dier constateert ook dat er vorig jaar meer aanbiedingen waren van industrievlees zonder welzijnskeurmerk. Het aantal aanbiedingen van biologisch vlees en ander vlees met een keurmerk daalde juist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden