Aanpassing maximumsnelheid is een langdurig proces

Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen zijn extra maatregelen nodig. Het idee: een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. Niet iedereen juicht het plan toe.

Beeld anp

Het zijn schokkende cijfers: meer dan twintigduizend mensen raakten in 2017 ernstig gewond bij een verkeersongeval en 613 mensen kwamen om het leven.

Als er geen extra maatregelen worden genomen, stijgt het aantal ernstig gewonden naar dertigduizend in 2030, is de schatting van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

De Rijwiel en Automobiel Industrie Vereniging, (RAI Vereniging) pleit voor een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom in heel Nederland om het aantal slachtoffers terug te dringen.

Geluidsoverlast
"Dat brengt alleen maar voordelen met zich mee," zegt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging. Een aanrijding bij dertig kilometer per uur heeft zelden een dodelijke afloop, heeft de SWOV onderzocht.

Een botsing met een auto die 50 kilometer per uur rijdt, wordt daarentegen door 15 procent van de voetgangers niet overleefd.

"En dan zijn er nog de voordelen van minder geluidsoverlast in de stad én de lagere kosten op langere termijn. Verkeersongevallen kosten de samenleving nu veertien miljard euro per jaar."

Iedereen lijkt erop vooruit te gaan en toch strandden eerdere soortgelijke initiatieven. Amsterdam deed in 2002 al een poging de maximumsnelheid in de stad te verlagen, was te lezen in deze krant.

De gemeente, justitie en politie sloegen de handen ineen en presenteerden het Regioplan Verkeersveiligheid, waarin drie kwart van de stad in 2010 alleen voor langzaam verkeer toegankelijk zou worden. Een ambitieus streven werd het al genoemd.

Zeventien jaar later is de gemeente nog bezig met het aanpassen van de snelheidslimieten. Het college van Amsterdam is wel groot voorstander van het invoeren van de lagere maximumsnelheid 'op zoveel mogelijk plekken', zegt de woordvoerder van Sharon Dijksma, wethouder van Verkeer en Vervoer.

Die ambitie is zelfs nadrukkelijk opgenomen in het coalitie­akkoord. "Het is echter niet mogelijk zo'n verandering overal in een keer door te voeren."

Alles rijdt door elkaar
De gemeente pakt het daarom stapsgewijs aan. Bij herinrichtingen of aanpassingen wordt de maximumsnelheid waar nodig aangepast. Zo is na de herinrichting van de Vijzelgracht en de Jordaan de nieuwe maximumsnelheid van 30 kilometer per uur ingevoerd.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is eveneens al jaren bezig met het snelheidslimiet binnen de bebouwde kom aan te passen.

"We zijn in gesprek met de minister van Infrastructuur en we lobbyen constant. Meer kunnen we niet doen," zegt woordvoerder José de Jong. "We hebben geen budget voor grote campagnes."

De vereniging is daarom maar wat blij met de aandacht voor het voorstel van de RAI Vereniging. Volgens de ANWB is een lagere snelheidslimiet niet de oplossing in een stad als Amsterdam, met wegen waarop trams, auto's, fietsen, elektrische fietsen, brommobielen en scooters op dezelfde weg rijden.

"Hoe meer verschillende vervoersmiddelen, hoe groter het veiligheidsprobleem," zegt de woordvoerder. "De snelheid verlagen voor auto's is daarom te kort door de bocht. We moeten per locatie kijken naar wat er nodig is. Soms een lagere snelheid, een andere keer een wegafsluiting voor auto's."

Meer gewonden

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederlands, concludeert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid op basis van het aantal verkeersdoden en gewonden in de afgelopen tien jaar. Het aantal doden daalde van 791 in 2007 naar 613 in 2017.

- Het aantal ernstig gewonden is in tien jaar met ruim 31 procent gestegen: van 15.833 slachtoffers in 2007 naar 20.800 in 2017.

- 29 procent van de verkeersdoden in 2017 overleed op wegen met een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur.

- 8 procent van de slachtoffers kwam om in een 30 kilometerzone.

- Bij zowel de verkeersdoden als de ernstig verkeersgewonden zijn
fietsers oververtegenwoordigd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden