Aanleg kabelbanen over IJ zou 'no-brainer' moeten zijn

Het college legde de optie voor een kabelbaan over het IJ naast zich neer. Twee Amsterdammers startten, na een crowdfundcampagne, een haalbaarheidsonderzoek. Maandag werd de uitkomst gepresenteerd.

Een artist impression van een kabelbaan. Beeld Floris Visualisaties

Nee, het wordt geen toeristische attractie. Kabelbanen over het IJ zouden een vorm van hoogwaardig openbaar vervoer zijn, waarmee per uur duizenden reizigers - mét fiets - binnen een paar minuten het IJ over kunnen worden gebracht. En als de gemeente zich nu achter de plannen schaart, kunnen ze binnen 4 tot 5 jaar al operationeel zijn. Kosten: 53 miljoen euro per kabelbaan.

Dat blijkt uit de quickscan naar de haalbaarheid van twee kabelbanen over het IJ, dat consultancybureau Arcadis heeft uitgevoerd in opdracht van stichting IJbaan.

Twee trajecten
Als idee in het kader Sprong over het IJ, de gemeentelijke zoektocht naar nieuwe oeververbindingen, dienden Bas Dekker en Willem Wessel van de stichting het plan voor de kabelbanen in. Dat plan werd in eerste instantie als 'kansrijk' gekwalificeerd, maar daarna bleef het stil en besloot de gemeente alleen mogelijke bruggen, tunnels en extra veren te onderzoeken.

Dus crowdfundde Dekker en Wessels eerder dit jaar een klein kapitaal bij elkaar om zelf een haalbaarheidstudie te laten maken. Twee trajecten zijn onderzocht: van het NDSM-terrein naar de Houthavens en van KNSM-eiland naar de Johan van Hasseltweg.

Volgens Arcadis zou de aanleg een 'no-brainer' moeten zijn. De kabelbanen, op honderd meter boven het IJ, zijn snel te realiseren en relatief goedkoop: zelfs met een reguliere ov-prijs zijn de banen snel rendabel.

Hoge capaciteit
De capaciteit is hoog: iedere kabelbaan kan per uur tussen de 3.400 en 11.000 passagiers vervoeren, afhankelijk van het aantal fietsen aan boord. Met iedere 20 tot 40 seconden een nieuwe cabine is wachten bijna niet nodig. En met een snelheid van 29 kilometer per uur ben je binnen enkele minuten aan de overkant.

Dekker en Wessels, die het afgelopen jaar met meer dan veertig partijen praatten, gaan nu verder met hun lobby. Die druist niet in tegen eventuele bruggen over het IJ, aldus Wessels. "We moeten over de hele breedte van het IJ verbindingen realiseren. Daarvoor kan je wat mij betreft niet genoeg bruggen, passages en kabelbanen aanslepen."

Lees ook: Eerste idee voor IJ-brug in 1839: 'Zal de hoofdstad tot sieraad strekken'

De poster voor de crowdfundcampagne van stichting IJbaan. Beeld Carlo Bongers
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.