Aanbevolen: Idfa 2008

Dear Zachary: a letter to a son about his father
(Kurt Kuenne)
Verbijsterende familiegeschiedenis waarop het Idfa patent lijkt te hebben. Zachery, de beste vriend van de filmmaker, wordt vermoord door zijn manische vriendin. Zij vlucht zwanger naar Canada, waar ze de zoon krijgt van de man die ze heeft vermoord. Het gerechtshof in Canada laat haar lopen, terwijl de ouders van Zachery voogdij proberen te krijgen over hun kleinkind. Stranger than fiction is de uitdrukking voor dit soort verhalen. De schokkende plotwendingen blijven elkaar opvolgen in deze film - en ze zijn allemaal waar.

Pizza in Auschwitz
(Moshe Zimerman)
Danny Hanoch - overlevende van vijf concentratiekampen - neemt, nee, sleept zijn twee volwassen kinderen mee op een reis langs de gruwelen van de jeugd, omdat hij wil dat ze voelen, begrijpen en weten wat hij heeft meegemaakt. Zoon en dochter worden ondertussen helemaal horendol van hun manische vader. Is het zijn schuld of de schuld van de nazi's? Pijnlijke en weerbarstige film over trauma's en familieverhoudingen, met een aantal onvergetelijke scènes.

Standard Operating Procedure
(Errol Morris)
Meesterlijke reconstructie van de gebeurtenissen in de Aboe Ghraib- gevangenis in Irak aan de hand van een nauwgezette analyse van de duizenden foto's die door de bewakers zijn gemaakt. Morris krijgt bijna iedereen voor zijn camera en schetst een beeld van een corrupt systeem, waar een vage lijn loopt tussen misdadig gedrag en de zogenoemde standard operating
procedure.

At the dead house door
(Peter Gilbert en Steve James)
Een gepensioneerde priester in Texas kijkt terug op de bijna honderd executies die hij heeft bijgewoond. Een van de mannen die hij bijstond, stierf onschuldig, blijkt uit een onderzoek van de Chicago Tribune. Sterk portret van de executie-industrie in Texas en van een man wiens roeping hem in conflict met zijn geweten bracht.

Rembrandt's J'accuse

(Peter Greenaway)
Krankzinnige en boeiende analyse van de Nachtwacht, die volgens Greenaway niets minder is dan een puzzel waarin de daders van een laffe moord worden aangewezen. Het is een beetje JFK meets de Da Vinci Code, waarbij Greenaway geen detail van het merkwaardige meesterwerk onbelicht laat. Hij toont zich een scherpe analist, uitgerust met de geest van een geobsedeerde samenzweringsgek.

Burma VJ Reporting from a closed country
(Anders Østergaard)
Clandestiene Birmese videoreporters namen in september 2007 de opstand in Birma op en smokkelden het materiaal het land uit. Een schokkende reconstructie van een neergeslagen revolte, die met gevaar voor eigen leven tot stand is gekomen.

Carmen meets Borat
(Mercedes Stalenhoef)
Prachtig tragikomisch portret van een Roemeens Romameisje uit het dorp Glod, dat door de Britse komiek Sacha Baron Cohen werd gebruikt als een stand-in voor de achterlijke versie van Kazachstan uit Borat. De bewoners zijn niet van plan zich nog een keer door een filmploeg te laten oplichten.

Let's make money
(Erwin Wagenhofer)
Goed getimed van de Oostenrijker Wagenhofer, die laat zien op wat voor manieren mensen op deze planeet hun geld verdienen. Hedgefundmanagers die vanaf de achterbank van hun auto de miljoenen binnenhalen, tot mensen die onder de brandende zon voor een schijntje werken en laten zien wat outsourcing eigenlijk is. Misschien wat te makkelijk scoren met deze schrille contrasten, maar bijzonder navrant nu de kredietcrisis ons bereikt heeft.

In complete world
(Shelley Silver)
Spervuur van razendsnel gemonteerde straatinterviews uit New York snijdt alle grote onderwerpen aan: geloof, angst, liefde. Na verloop van tijd veroorzaakt deze kakofonie van meningen bijna een trance.

Far from the villages
(Olivier Zuchat)
Imponerende beelden uit een vluchtelingenkamp in Tsjaad. In lange, statische beelden filmt Zuchat mensen die hun verschrikkelijke verhaal vertellen. Ze zijn een desolate plek ontvlucht om op een nog uitzichtlozer plek terecht te komen. Toch proberen ze hier hun waardigheid te behouden. In het indrukwekkende laatste shot gaat de camera omhoog en onthult een kamp van lompen en plastic tot aan de horizon.

A complete history of my sexual failures
(Chris Waitt)
De datedocu van dit festival. Een Britse filmmaker gaat op zoek naar de oorzaken van zijn falend liefdesleven en onderneemt een uiterst pijnlijke expeditie langs al zijn exvriendinnen.
Waarom hebben ze het uitgemaakt? Wat is er mis ? Antwoord: wat is er niet mis met hem? En toch, de liefde duikt op de meest onverwachte plekken op. (MARK MOORMAN)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden