Han Lips

Aan een hele dikke laag smerigheid kan 'krokantgarantie' niets veranderen

Han Lips is columnist van Het Parool. Doordeweeks schrijft hij hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: de Keuringsdienst van Waarde.

Teun van de Keuken (l) in de Keuringsdienst van Waarde. Beeld KRO-NCRV
Teun van de Keuken (l) in de Keuringsdienst van Waarde.Beeld KRO-NCRV

Als consumentenlijnmedewerkers de vraag wat 'krokant' toch inhoudt, beantwoorden met 'Geen idee, ik gooi die dingen ook maar in m'n karretje,' weet je dat het een smakelijke aflevering van Keuringsdienst van Waarde wordt.

Zo ook gisteravond, toen de programmamakers op zoek gingen naar de noodzaak van het kraken. En die is er, viel te concluderen uit een flitsende reclamemontage en een enorme tas snacks die in de markt waren gezet met 'krokantgarantie'.

Bij TNO luisteren kraakwetenschappers zelfs naar koekjes om het geluid in kaart te brengen. Programmamaker Sofie van den Enk was duidelijk niet onder de indruk van het apparaat dat een koekje doormidden hakte in het piepkleine lab.

Toch zag het meetinstrument er nog niet half zo lullig uit als de machine die de bedenker van crushi - jawel, gefrituurde sushi - trots demonstreerde. Dat ging mis, met druipende derrie en opstuivend paneermeel tot gevolg, maar uiteindelijk rolde er dan toch een gepaneerde sushirol uit die enorme ijzeren knikkerbaan.

Chef-kok Richard liet zich niet gek maken door discussies over frituur- en ovenkrokantheid of het mathematisch of sensorisch beoordelen van knapperigheid. 'Aan een hele dikke laag vies kan krokant niks veranderen,' zei hij na een hap crushi.

Inderdaad: krokantgarantie is geen smaakgarantie.

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll naar beneden om een reactie te plaatsen of stuur een mail.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden