A9 richting Schiphol wordt verlegd, Badhoevedorp herenigd

De A9 wordt verlegd richting Schiphol, een correctie van een fout uit de jaren zestig, toen Badhoevedorp in tweeën werd gesneden. Komende tijd kan er overlast ontstaan.

Het uitzicht vanaf het viaduct van de nieuwe A9 over de A4Beeld Koen van Weel/ANP

Echt lawaai kun je het niet noemen, er is eerder sprake van een constant gebrom. Alleen als een motor vol gas doortrekt over de A9, wordt het geluid allesoverstemmend.

Tegelijk hebben de leerlingen van de Burgemeester Amersfoordtschool met herrie de nodige ervaring: als de wind ongunstig staat, scheert elke zoveel minuten een vliegtuig laag over de huizen van Badhoevedorp.

Nu staat de basisschool nog pal aan de drukke A9, maar er wordt deze weken hard gewerkt aan het verplaatsen van de snelweg, enkele honderden meters in zuidelijke richting. De snelweg doorsnijdt straks niet meer Badhoevedorp, maar loopt dichter langs de start- en landingsbanen van Schiphol.

Met de gigantische operatie wordt een historische fout uit de jaren zestig gecorrigeerd. Het doel: de twee kernen van Badhoevedorp weer met elkaar verbinden.

Schonere lucht
Met de omlegging wil Rijkswaterstaat de ruimtelijke kwaliteiten van Badhoevedorp verbeteren, aldus een woordvoerder van de organisatie. "Badhoevedorp wordt weer één dorp. De snelweg verdwijnt uit een woonkern. Dit komt ook de leefomgeving ten goede: er is minder geluidsoverlast en de luchtkwaliteit wordt verbeterd."

Eerder verklaarde een bestuurder van de gemeente Haarlemmermeer, waar het dorp deel van is, dat de vrijgekomen ruimte kon worden gebruikt voor woningen, winkels en bedrijven. Op die manier zou de kostbare verplaatsing, waaraan Haarlemmermeer een forse bijdrage levert, kunnen worden terugverdiend.

Daarnaast moet, zo is de bedoeling, de doorstroming van de A9 verbeteren. Het nu nog ­ingewikkelde stuk snelweg prijkt al jaren in de filetop-20 en na de verplaatsing van de twee keer twee banen krijgt de weg er twee keer drie banen voor terug. Meer asfalt zorgt voor, zo is de gedachte bij Rijkswaterstaat, een betere doorstroming naar het economisch belangrijke Amsterdam en Schiphol.

Verkeershinder
Aan het rigoureuze plan wordt al een tijdje ­gewerkt. De klus gaat nu een belangrijke fase in, die de nodig hinder voor het verkeer zal opleveren. De komende weken wordt ­gewerkt aan de aansluiting van de nieuwe A9 op de bestaande snelweg. Het gaat om asfalteren, het plaatsen van vangrails, verlichting en het aanbrengen van markeringen op het wegdek.

Op zaterdag 17 december gaat het eerste deel van de omgelegde A9 van Raasdorp naar Amstelveen open. Een dag eerder komt de verbindingsboog naar de A4 en Schiphol beschikbaar. Uiteindelijk worden de werkzaamheden afgerond in april van volgend jaar, als ook de rijrichting Haarlem opengaat voor het verkeer.

Extra reistijd

Automobilisten op de A9 en de A4 moeten vanaf zondag rekening houden met extra reistijd rond Badhoevedorp. De reis kan 15 tot 30 minuten langer duren, schat Rijkswaterstaat in, aanrijdingen en slechte weersomstandigheden daargelaten.

Tot en met 16 december wordt verkeer op de A9 uit de richting van Haarlem vanaf het knooppunt Raasdorp over een tijdelijke slinger geleid. Volgens Rijks­waterstaat kan daardoor een file ontstaan van 3 tot 4 kilometer. De werkzaamheden kunnen ook gevolgen hebben voor verkeer op de A4 (in beide richtingen), maar die blijven waarschijnlijk beperkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden