A10 en spoor Zuidas toch onder grond

In het nieuwe plan wordt tussen 2013 en 2019 als eerste de A10 onder de grond gebracht. Daarna verdwijnt pas het spoor onder de grond. Rond 2028 zijn de werkzaamheden aan alle tunnels klaar. Foto ANP Beeld
In het nieuwe plan wordt tussen 2013 en 2019 als eerste de A10 onder de grond gebracht. Daarna verdwijnt pas het spoor onder de grond. Rond 2028 zijn de werkzaamheden aan alle tunnels klaar. Foto ANP

DEN HAAG - Het spoor en de snelweg A10 aan de Zuidas verdwijnen toch van het dijklichaam en worden weggewerkt in een ondergronds dok. Daarbovenop komen kantoren. Daar sturen Amsterdam en het Rijk samen op aan. De voorkeur voor een ondergronds dok hebben ze vandaag uitgesproken na overleg van de ministers Jacqueline Cramer (Ruimtelijke Ordening) en Camiel Eurlings (Verkeer) met de gemeente, de stadsregio en de provincie.

Later dit jaar moet formeel het besluit vallen. Alle betrokken ministers gingen vorige week al akkoord met een variant waarbij het dok met daarin de snelweg en het spoor nog maar zeventig centimeter boven de grond uitsteekt.

Uitgesproken wordt nu dat de variant waarbij het dok bijna geheel onder de grond verdwijnt, bij alle partijen de voorkeur geniet boven de mogelijkheid dat het dok vijf of zelfs vijftien meter boven NAP uitsteekt. Alle drie de varianten werden uitgedacht door een commissie onder leiding van bestuursvoorzitter Dirk-Jan van den Berg van de TU Delft, de rijksvertegenwoordiger Zuidas.

Goedkoper
Uit zijn berekeningen bleek eind vorig jaar dat al deze varianten aanmerkelijk goedkoper zijn dan het oorspronkelijke plan voor de Zuidas, zoals de gemeente Amsterdam voor ogen stond. Tunnels diep onder de grond met boven elkaar gestapelde infrastructuur maakten de Zuidas in die opzet zo begrotelijk dat de private financiers vorig jaar afhaakten.

In het nieuwe plan wordt tussen 2013 en 2019 als eerste de A10 onder de grond gebracht. Daarna verdwijnt pas het spoor onder de grond. Rond 2028 zijn de werkzaamheden aan alle tunnels klaar. In 2024 kan op het dok de bouw van de kantoren beginnen. In de nieuwe opzet wordt de Zuidas alleen nog met overheidsgeld gefinancierd. De kosten bedragen zo'n 1,5 tot 2 miljard euro.

Noord-Zuidlijn

Maar voordat Rijk en gemeente formeel tot een besluit komen, hebben ze nog pittige besprekingen voor de boeg. Er bestaan bij het Rijk aarzelingen over onvoorziene gebeurtenissen waardoor de bouw duurder kan uitpakken. Belangrijker is dat er nog overeenstemming moet worden bereikt over de manier waarop de kosten van dit soort risico's worden verdeeld over gemeente en Rijk. Bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn is dat immers desastreus uitgepakt voor de gemeente Amsterdam.

De komende maanden komen alle betrokken partijen eerst te spreken over het onder de grond brengen van de A10 en de mogelijkheden om het project in de toekomst zo nodig bij te sturen. Daarvoor wordt een gezamenlijke organisatie in het leven geroepen van Rijkswaterstaat, spoorbeheerder ProRail en de gemeente Amsterdam. Die organisatie wordt geleid door Van den Berg. (BART VAN ZOELEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden