A1 wordt de komende tijd een hel voor het verkeer

Het nieuwe Knooppunt Muiderberg wordt eerder opgeleverd dan gepland. Toch liggen er dramatische maanden in het verschiet.

De nieuwe aan­sluiting van de A6 op de A1 richting Amster­dam bij de Naardervaart Beeld Amaury Miller

Sneller opleveren dan afgesproken. Kom daar eens om bij een groot en ingewikkeld infrastructureel project. En dan niet een paar dagen eerder, nee, Knooppunt Muiderberg is gewoon eventjes een hálf jaar eerder klaar! De drukke aansluiting van de A6 op de A1 wordt, als alles volgens planning verloopt, nog vóór de zomer afgerond.

Goed nieuws voor de tienduizenden automobilisten die hier dag in dag uit bumper aan bumper staan. Zesduizend auto's per uur rijden op drukke momenten over de A1 naar Almere en verder. Nog eens zesduizend rijden over dezelfde weg rechtdoor richting Amersfoort. De verwachte intensiteit op de A1 in 2020 is 310.000 voertuigen per etmaal.

Meest logische weg naar Schiphol
Dat wordt dus allemaal beter. Meer rijbanen, betere aantakkingen, drastische verbredingen. Misschien zelfs minder file, het is in elk geval de bedoeling. Net zoals het de insteek is dat verkeer als vanzelf de A10 zal vermijden omdat de A9 de meest logische weg wordt om door te rijden richting Schiphol.

Bij Naarden wordt de bestaande ingang van de wisselbaan op de A1 verplaatst en uitgebreid. Vanaf Knooppunt Muiderberg wordt de wisselbaan verlengd over de A6 en de S101 richting Almere. De wisselstrook heeft twee rijstroken. Op die manier wordt de doorgaande route richting Almere verbeterd.

Afzien
Maar voor het zover is, zal het afzien worden. De vraag is niet hoeveel weekenden delen van de weg afgesloten zullen zijn, maar eerder welke weekenden het verkeer niet, of nauwelijks, hinder zal ondervinden van de werkzaamheden, zegt Niels van den Brink. Van den Brink is als verkeerskundige spin in het web betrokken bij de werkzaamheden. En als hij het zegt, dan is het zo, hij werkt al jaren aan dit belangrijke zogeheten trompetknooppunt.

Het heeft allemaal te maken met de bevolkingsgroei van Almere en ook de aantrekkingskracht van Amsterdam. De drukte is enorm, de doorstroming stokt dagelijks, zowel tijdens de spits als in de weekenden. Het noopte de bouwers de werkzaamheden goed tegen het licht te houden. Kan het sneller en wáár dan? Zijn er klussen die we in elkaar kunnen schuiven?

Gecombineerde werkzaamheden
Dat bleek te kunnen, zegt Van den Brink. "We combineren werkzaamheden. Dat is een kwestie van voortschrijdend inzicht, maar ook de toenemende druk van de verkeersintensiteit speelde daarbij een belangrijke rol. Je wil dit gewoon zo snel mogelijk afronden."

Daarnaast bleek ook de afgesproken betalingssystematiek motiverend voor de aannemer om de klus sneller dan aanvankelijk afgesproken af te ronden, zegt programmadirecteur Hans Ruijter van Rijkswaterstaat. "We zijn blij dat deze versnelling mogelijk is."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden