Review

A serious man ****

null Beeld

Regie: Joel en Ethan Coen
Met: Michael Stuhlbarg, Richard Kind, Fred Melamed, Sari Lennick, Adam Arkin

Er is een hele generatie Amerikaanse filmmakers die in de jaren vijftig en zestig in de toen nog gloednieuwe suburbs opgroeide. Het was de eerste generatie die door de materialistische utopie van hun ouders prikte. Inmiddels is suburbia een bekend decor van de ondergang van de Amerikaanse droom. Van American beauty tot Desperate housewives, van Weeds tot Mad men.

De gebroeders Coen hebben met A serious man hun eigen (autobiografische) suburbiafilm toegevoegd aan hun toch al rijke oeuvre. En ze bewijzen na hun meesterwerk No country for old men en de krankzinnige komedie Burn after reading dat ze verder gaan op de door hen ingeslagen weg, waarheen die ook moge voeren; niet per se naar het grote publiek dat hun laatste twee films in het hart heeft gesloten.

De serieuze man uit de titel is Larry Gopnik (de formidabele Michael Stuhlbarg), een Joodse hoogleraar natuurkunde die een schoolbord vol vergelijkingen kan schrijven, waarin de wereld logisch in elkaar zit. Maar de wereld om hem heen houdt zich niet aan enige logica en langzamerhand stort zijn leven in elkaar. En het is niet met een dof geraas; er is sprake van een langzame opeenstapeling van alledaagse rampen.

Iedereen om Michael heen draagt bij aan zijn gevoel dat hij een beproeving van Bijbelse proporties (lees verder bij Job) doorstaat.

Zijn vrouw wil van hem scheiden, zijn rivaal in de liefde wil hem nota bene troosten, een student chanteert hem, zijn zoon wil niet deugen en luistert naar rock-'n-roll terwijl hij de Thora zou moeten bestuderen, zijn dochter steelt om haar neus te laten verbouwen en zijn krankzinnige zwager (Richard Kind), wat doet die eigenlijk? Hij slaapt op zijn divan en brengt dag en nacht door in de badkamer, waar hij bezig is met het afzuigen van een geheimzinnig abces in zijn nek.

Het genot van elke Coenfilm is de manier waarop dit Joodse milieu (de wereld waarin de Coens opgroeiden) in al zijn details is neergezet. En dat is niet alleen een kwestie van art direction, maar van het vinden van de juiste acteurs voor elke rol en die acteurs prachtige regels te geven, waarin elke tekst aan de oppervlakte misschien bedoeld is om te communiceren, maar daaronder een wereld van verdriet, onbegrip en pure krankzinnigheid laat zien.

Waarom moet Larry Gopnik lijden? Misschien kan het antwoord alleen maar zijn: waarom niet? Zijn spirituele zoektocht naar het antwoord leidt langs een aantal rabbi's dat in orakeltaal spreekt. Er is er één die Jefferson Airplane citeert: misschien bevat rock-'n-roll diepere waarheden dan de Thora. Althans volgens de gebroeders Coen, buitenbeentjes met een duivels gevoel voor humor. (MARK MOORMAN)

filminfocus.com/focusfeatures/film/a_serious_man

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden